۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۶۰۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت KDI که سایه حمایت دولت را بالای سر خود دارد، توانسته با اصلاح و بهینه سازی سیاست ها، کره جنوبی را در مسیر پیشرفت قرار دهد، فرآیند توسعه را در این کشور ارزیابی و نکات لازم اصلاحی در خصوص آن را ارائه و پیگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول چهار دهه گذشته تحقیقات کی دی آی به طور مستمر و فعال بر سیاست گذاری مربوط به برنامه های توسعه اقتصادی متمرکز بوده و به مرور زمان متحول شده است.

در طول این سال ها، کی دی آی به تحقیق، تجزیه، تحلیل و ارائه بسته های سیاست گذاری در مسائلی همچون اقتصاد کلان، مالیات،‌ رفاه اجتماعی، صنعت، تجارت و اشتغال پرداخته و به نتایج خوبی در این زمینه ها دست یافته است.

علاوه بر این، ‌در دوران جهانی شدن، چارچوب کی دی‌ آی با استانداردهای جهانی، پویایی و رشد اقتصادی پایدار هر ساله بروزرسانی شده است.

اقدامات اثرگذار سازمان پیشرفت KDI در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳

در ده اخیر سازمان پیشرفت کی دی آی چهار موضوع مهم عبارت از تقویت بخش صنعت کره جنوبی، ارزیابی و تجدیدنظر در مورد عملکرد سازمان ها، ارزیابی رفاه اجتماعی و اثرات پیری جمعیت را در اولویت کار خود قرار داد و مجموعه اقداماتی را در این زمینه انجام داد.

اقدامات سازمان پیشرفت کی دی آی در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در این زمینه به قرار زیر است:

  • بررسی روند و چشم انداز اقتصاد کلان: گزارش بررسی سیاست های اقتصاد کلان کره جنوبی که شامل چشم انداز اقتصاد کلان، خط مشی ها و همچنین پیش بینی ها است، هر سه ماه منتشر می شود. علاوه بر این فصلنامه، یک گزارش از روند اقتصادی کره به صورت ماهانه در صفحه اصلی سازمان پیشرفت کی دی آی قرار می گیرد.
  • تغییرات ساختاری اقتصاد و اثرات آن: در این دوره، ۸ مطالعه اساسی در این رابطه صورت گرفته است که این مطالعات در سایت سازمان پیشرفت کی دی آی موجود است.
  • پیش بینی های میان مدت و بلند مدت:‌ پیش بینی اقتصاد کره با عنوان اقتصاد انعطاف پذیر به منظور بررسی آنچه که در دوره زمانی ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۰ برای اقتصاد کره رخ داده است و آنچه که قرار است از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ اتفاق بیفتد، به طور کامل بررسی شد.
  • ایجاد انجمن بین المللی همکاری های اقتصادی در شمال شرق آسیا: هدف از ایجاد این انجمن بررسی استراتژی توسعه اقتصادی کره شمالی، بررسی بخش پولی و مالی کره جنوبی و شمالی و همکاری اقتصادی میان کره، چین و ژاپن بود.
  • ثبات مالی صندوق های بازنشستگی: بررسی مجدد قوانین بودجه مربوط به بازنشستگان، اصلاح نظام بازنشستگی و مدیریت کارآمد صندوق های بازنشستگی از این نوع تحقیقات بود که مورد توجه قرار گرفت و بازنگری شد.
  • مدیریت سرمایه گذاری دولتی: این بخش با ارزیابی اقتصادی پروژه ها، مدیریت مالی سرمایه گذاری عمومی و ارائه مطالعات امکان سنجی در سال ۲۰۰۲ محقق شد.
  • شناسایی بخش های مزیت دار اقتصاد کره جنوبی: شرق آسیا تغییرات سریع و عمیق را در بخش صنعت به خصوص ظهور چین به عنوان یک قدرت صنعتی جدید تجربه کرده است، همچنین پیچیدگی ساختار صنعتی شدن منطقه ای، عمیقا بر تمام کشورهای همسایه چین مانند کره تأثیر گذار است. در این زمان سازمان پیشرفت کی دی آی برای حفظ مزیت رقابتی کره جنوبی، شروع به شناسایی بخش های دارای مزیت در اقتصاد کرده و اولویت های سیاست گذاری را بیان کرد.
  • ارزیابی عملکرد و تحول سازمان ها: از نظر کی دی آی تحول ساختار سازمان ها پیش شرط لازم برای تعدیل بحران مالی در زمان رکود اقتصاد جهانی است. تحول سازمان ها پس از بحران مالی سال ۱۹۹۷ یکی از دغدغه های سازمان پیشرفت کی دی آی بوده است.
  • تحول در ساختار رفاه اجتماعی: از نظر سازمان پیشرفت کی دی آی انسجام اجتماعی پیش شرط لازم برای رشد اقتصادی است و برای توسعه باید از بخش های حاشیه نشین حمایت کرد و هماهنگی بین رشد و توزیع درآمد را حفظ کرد.
  • تآثیرات اقتصادی پیری جمعیت و سیاست های جلوگیری از آن: کره جنوبی به سرعت به سوی پیری جمعیت حرکت می کرد و نرخ پایین باروری در میان نسل جوان ادامه داشت. رفع این مشکل نیازمند ثبات مالی، رشد اقتصادی، اشتغال و صرفه جویی بود که سازمان پیشرفت کی دی آی یک تحقیق جامع در مورد جنبه های ذکر شده و سیاست های رفع این مشکل در سال ۲۰۰۳ ارائه داد.

سازمان پیشرفت KDI که سایه حمایت دولت را بالای سر خود دارد، توانسته با اصلاح و بهینه سازی سیاست ها، کره جنوبی را در مسیر پیشرفت قرار دهد، فرآیند توسعه را در این کشور ارزیابی و نکات لازم اصلاحی در خصوص آن را ارائه و پیگیری نماید.

برگرفته از: سازمان پیشرفت کره جنوبی (‌کی دی آی)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.