۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۶۹۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با افزایش احتمال شکست مذاکرات کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا در بازبینی قرارداد تجارت آزاد نفتا، کانادا به دنبال انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با کشور چین است تا با ایجاد تنوع بیشتر در شرکای تجاری از وابستگی به آمریکا بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر سران کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک نتوانسته اند در زمینه بازبینی توافق تجارت آزاد نفتا به دستاوردی دست یابند و در صورت تداوم این روند این توافق تجاری به پایان راه خود خواهد رسید.

در روند مذاکرات نفتا کشور آمریکا مطالباتی را مطرح کرده است که مورد پذیرش کشورهای کانادا و مکزیک قرار نگرفته است و این موضوع موجب شده آینده این توافق در خطر باشد.

کشور کانادا به میزان قابل توجهی به قرارداد تجارت آزاد با آمریکا و به طور کلی تجارت با این کشور وابسته است و از این رو برهم خوردن توافق تجارت آزاد نفتا می تواند مضراتی زیادی برای این کشور به همراه داشته باشد.

برای غلبه بر این مشکل کانادا قصد دارد با افزایش تبادلات تجاری خود با دیگر کشورهای جهان شرکای تجاری خود را متنوع تر نماید و از وابستگی به تجارت آمریکا بکاهد.

در همین راستا جاستین ترودو رئیس جمهور کانادا قصد دارد در هفته جاری به چین سفر نماید تا درخصوص مسائل مربوط به تجارت دوجانبه و انعقاد یک پیمان تجاری با سران این کشور به گفت و گو بپردازد.

این درحالیست که کشور چین سال ها پیش تمایل خود را در زمینه انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با کشور کانادا اعلام کرده است ولی تا به حال کشور کانادا در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

کشور چین توافقات تجاری گسترده ای با بسیاری از کشورهای جهان منعقد نموده است. از این منظر کشور کانادا نیز می تواند یک توافق تجاری، به مانند کشورهای استرالیا و نیوزلند با این کشور منعقد نماید.

یکی از مزایای مهم انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با کشور چین، فراهم شدن شرایط برای صادرات هواپیمای مسافربری شرکت بومباردیر کشور کاناداست که در حال حاضر به دلیل افزایش قابل توجه تعرفه واردات کشور آمریکا با مشکل مواجه شده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.