۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۳۷۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

مجری طرح گندم کشور ضمن بیان اینکه دو سوم گندم تولید داخل در اراضی دیم کشت می‌شود، گفت: در سال آینده نیز خودکفایی گندم خواهیم داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد با آغاز فصل کشت پائیزه گندم از دو ماه قبل، همچنان مشکلاتی برای تولید این محصول برای کشاورزان وجود دارد.

از آنجایی که در سال گذشته حدود ۸.۵ میلیون تن گندم در قالب سیاست خرید تضمینی گندم از کشاورزان خریداری شد، اما مطالبات گندم کاران بعد از گذشت ۶۰ روز از آغاز فصل کشت پائیزه به حساب آنان واریز شد.

همچنین بعد از گذشت حدود دو ماه و نیم از آغاز فصل کشت پائیزه گندم، همچنان قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده اعلام نشده است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، به دلیل اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه است که قیمت گندم سال آینده هنوز اعلام نشده است.

طیق شنیده ها سازمان برنامه و بودجه افزایش ۱ الی ۲ درصدی برای افزایش قیمت گندم در سال جاری را پیشنهاد داده است، در حالیکه طبق قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی این قیمت ها حداقل باید به اندازه نرخ تورم سالیانه افزایش یابد.

ادامه خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۷

در همین راستا مجری طرح گندم کشور ۷ آذر ماه ضمن مطلوب ارزیابی کردن تولید گندم در سال جاری از ادامه خودکفایی در تولید این محصول با ارزش غذایی در سال آینده نیز خبر داد.

اسفندیاری پور گندم را در تامین امنیت غذایی جزو محصولات استراتژیک و مهم دانست و تصریح کرد: این محصول ۳۹ درصد انرژی و ۴۲ درصد پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند و به دلیل اهمیت آن در امنیت غذایی، نمی توانیم از تولید آن صرفه نظر کنیم و منتظر دیگران باشیم، زیرا ممکن است آنان بنا به دلایلی در آینده گندم مازاد تولید نکنند.

وی گفت: دو سوم گندم تولید داخل در اراضی دیم کشت می شود و بخشی از گندم آبی مان نیز از آب باران استفاده می کند.[۱]

از تبعات جدی عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از درست رفتن امنیت غذایی است

همچنین ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ۸ آذرماه نیز در مورد تبعات دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم به مسیر اقتصاد گفت: دیر اعلام شدن قیمت گندم و همچنین افزایش کمتر از تورم این قیمت ها تهدید جدی برای امنیت غذایی و استقلال کشور به شمار رفته و باعث بیکاری کشاورزان روستایی و مهاجرت آنان به شهرها می شود.

لزوم افزایش حمایت دولت از سیاست خرید تضمینی گندم در سال جاری

بنابراین در این راستا ضروری است دولت دوازدهم در ادامه برنامه موفق خود در حوزه خودکفایی در تولید محصولات اساسی، نرخ خریدهای تضمینی سال زراعی آینده را متناسب با نرخ تورم افزایش داده و هر چه سریعتر به اطلاع گندم کاران برساند تا آسیبی به امنیت غذایی کشور وارد نشود.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر: ۸۰۹۳۵