۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۲۱۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ دسته: تولید
۰

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به اینکه تولید گواهی در مراکز اسقاط بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: به همین علت بخشی از مراکز اسقاط در کشور تعطیل شده است. کاهش اسقاط خودروهای فرسوده آلودگی هوا را به ویژه در کلان شهرها افزایش می دهد و ضروری است دولت در این زمینه، اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد مصطفی جودی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور دیروز با اشاره به اینکه تولید گواهی در مراکز اسقاط بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: متاسفانه با کاهش تولید گواهی و مشکلات ایجاد شده در جریان اسقاط، بخشی از مراکز اسقاط در کشور تعطیل شده است.

جودی با اشاره به تعطیلی حاکم بر مراکز اسقاط، افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار گواهی اسقاط در صفحات شخصی مراکز اسقاط و بازیافت باقی مانده که به جهت توقف ثبت سفارش، بازار فروش ندارند[۱].

لزوم الزام واردکنندگان به اسقاط تعداد بیشتری خودروی فرسوده

قانون اسقاط در برابر واردات خودرو، منابع قابل توجهی را برای اسقاط خودروهای فرسوده فراهم نمود. این قانون موجب شد تا منابع لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از بودجه عمومی کشور (که به همه مردم اختصاص دارد) صرف نشود و هزینه های آن را افرادی که خواهان خودروهای وارداتی هستند و عموما در دهک های بالای درآمدی قرار دارند، تامین نمایند.

در حال حاضر قانون‌گذار بدون توجه به قیمت خودرو و فقط با توجه به مصرف سوخت خودرو، تعداد گواهی اسقاطی که واردکنندگان ملزم به ارائه آن هستند را تعیین کرده است. در صورتی که منطقی است تا تعداد گواهی اسقاط بر اساس ارزش هر خودرو تعیین شود.

کاهش اسقاط خودروهای فرسوده آلودگی هوا را به ویژه در کلان شهرها افزایش می دهد و ضروری است دولت در این زمینه، اقدامات لازم را انجام دهد.

بسته شدن سامانه ثبت سفارش آمار اسقاط خودرو را کاهش می دهد

بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو تاثیر بسزایی در روند اجرایی مصوبه اسقاط و واردات داشت.

شنیده ها حاکی از آن است که طی دو هفته آینده دولت مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو را ابلاغ خواهد کرد و سامانه ثبت سفارش را باز خواهد کرد. با افزایش تعرفه واردات، مصوبه های اسقاطی هیئت دولت نیز تحت الشعاع قرار گرفته و امکان کاهش آمار اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد.

پینوشت:

[۱] سازمان خبری خودرو و صنایع وابسته کد خبر: ۵۰۵۶۶۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.