۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۹۲۲ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت فنلاند مالیات بر خودرو را متناسب با میزان آلایندگی تعیین کرده است و در مجموع حدود ۲.۵ درصد از کل درآمد مالیاتی دولت، از این محل تأمین می شود. این مالیات به طور میانگین حدود ۱.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی به دو دسته مالیات بر مالکیت خودرو و مالیات سالانه بر خودرو تقسیم بندی می شود. در ادامه سلسله گزارشات قبلی که به بیان مالیات بر خودرو در کشور اتریش، آلمان و دانمارک پرداخته شد؛ در این گزارش به بیان قوانین مالیات بر خودرو در کشور فنلاند پرداخته می شود.

رابطه مستقیم نرخ مالیات بر خودرو با میزان انتشار CO2

مالیات ثبت خودرو در کشور فنلاند از سال ۱۹۹۴ به دست دولت مرکزی و بر خودروهای شخصی، ون و خودروهای باری تا ۱۸۷۵ کیلوگرم برقرار گشته است.

میزان مالیات برای خودروهای جديد بر مبنای قیمت خودرو و همچنین میزان آلايندگی آن تعیین می گردد و بین ۱۰تا ۴۰ درصد متغیر است. میزان آلايندگی خودروهای صفر کیلومتر به دست شرکت سازنده‌ ی خودرو بر پايه ی ترکیبی از انتشار گاز دی اکسید کربن به هنگام استفاده از خودرو در شهر و جاده اعلام می گردد؛ از تقسیم اين عدد بر ده و افزودن عدد ۴ به آن می توان به عددی دست یافت که نرخ مالیات را تعیین می کند. به این ترتیب نرخ مالیات عبارتست از:

۴ + CO2/10 = نرخ مالیات (%)

اعمال مالیات پایه ثابت و مالیات بر کارکرد بر خودروها در فنلاند

برای خودروهايی که میزان آلايندگی آن ها مشخص نشده، نرخ مالیات بر پايه ی وزن و نوع سوخت خودرو تعیین می گردد. تعیین قیمت خودرو نیز محاسباتی خاص دارد که برای نمونه، در آن قیمت تجهیزات ايمنی خودرو، مانند گرمکن شیشه ی عقب يا برف پاک کن چراغ اتومبیل، از ارزش اتومبیل کاسته می شود؛ که از اين طريق افراد را به داشتن تجهیزات ايمنی در خودرو (که به طور اختیاری بر روی برخی خودروها نصب می گردد) تشويق می نمايد.

در کشور فندلاند مالیات سالانه ی خودرو که در هم اکنون حال اجراست، از سال ۲۰۰۴ به دست دولت مرکزی برقرار گشته است. پرداخت کنندگان اين مالیات دارندگان خودروهای تا وزن ۳۵۰۰ کیلوگرم هستند که در فنلاند ثبت شده است.

این مالیات از دو جزء تشکیل شده اند که شامل میزان مالیات پايه ي ثابت برای همه خودروها و مالیات بر کارکرد برهمه ی خودروهايی که سوختی جز بنزين نظیر گازوئیل، نفت سفید، گاز مايع يا برق دارند، می شود. بخش ثابت مالیات برابر با ۲۶ سنت در هر روز برای خودروهای تولیدی قبل از سال ۱۹۹۴ میلادی است و برای خودروهای تولیدی سال ۱۹۹۴ به بعد این میزان ثابت مالیات به ۳۵ سنت برای هر روز افزایش می یابد.

همچنین براي بخشي از مالیات که مرتبط با نوع سوخت خودرو است، در مورد خودروهاي شخصي به میزان ۶.۷ سنت برای هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن خودرو محاسبه می گردد؛ البته اين میزان برای خودروهای باری و جز آن متفاوت است.

تامین ۲.۵ درصد از کل درآمد مالیاتی دولت از محل مالیات بر خودرو

لازم به ذکر است به طور میانگین حدود ۲.۵ درصد از کل درآمد مالیاتی دولت از محل مالیات بر خودرو تأمین می شود و این مالیات به طور میانگین حدود ۱.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

این قوانین بیمه ای سبب می شود تا علاوه بر اینکه میزان انتشار گازهای آلاینده در کشور فنلاند کنترل شود، اسقاط خودروهای قدیمی و فرسوده نیز به صرفه گردد.

منبع: یوروپا، اکسپات و فاینلند فوروم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.