۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۲۶۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مالیات خودروها در آلمان بر پايه ظرفیت سیلندرها و در برخی از خودروهای باری و تريلر بر پايه وزن خودرو محاسبه می­ شود. میزان آلايندگی خودروها نیز در محاسبه میزان مالیات­ ها مؤثر است. بطوریکه میزان مالیات خودروهای دیزلی به دلیل آلایندگی بیشتر ۲ برابر خودروهای بنزینی است.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی به دو دسته مالیات بر مالکیت خودرو و مالیات سالانه بر خودرو تقسیم بندی می شود. در گزارش قبلی به بیان مالیات بر خودرو در کشور اتریش پرداخته شد. در این گزارش به بیان قوانین مالیات بر خودرو در کشور آلمان پرداخته می شود.

ظرفیت سیلندر و میزان آلایندگی خودرو دو عامل تعیین کننده مالیات بر خودرو در آلمان  

مالیات بر خودرو سالانه در کشور آلمان به دست دولت مرکزی تعیین می گردد؛ اما منافع و درآمد حاصل از آن در اختیار مسئولان منطقه ای قرار می گیرد. پرداخت کنندگان اين مالیات صاحبان خودروهای ثبت شده­ ای هستند که از زمان ثبت تا هنگام از رده خارج شدن خودرو مشمول پرداخت آن هستند.

مالیات خودروها بر پايه ظرفیت سیلندرها و در برخی از خودروهای باری و تريلر بر پايه وزن خودرو محاسبه می­ شود. میزان آلايندگی خودروها نیز در محاسبه میزان مالیات­ ها مؤثر است. میزان آلايندگي آن ها به دست مسئولان ترابری محاسبه و در مدارک ثبتی خودروها وارد شده است.

اين مالیات بايد سالانه پرداخت شود. چنانچه میزان مالیات محاسبه شده بیش از ۵۰۰ يورو تعیین گردد، مشمولان مالیات می توانند آن را در دو قسط و با افزايشی برابر ۳ درصد پرداخت نمايند؛ همچنین اگر مالیات بالاتر از ۱۰۰۰ يورو در سال باشد، امکان پرداخت مالیات در ۴ قسط و با افزايشی برابر ۶ درصد وجود دارد. معافیت يا تخفیف مالیاتی نیز برای معلولان در نظر گرفته شده است.

در اين محاسبات استانداردهای آلايندگی اروپا در نظر گرفته می شود؛ که در آن میزان اکسیدهای نیتروژن  NOx، هیدروکربنها HC، منواکسیدکربنCO و ذرات معلق PM ناشی از کارکرد خودروها ملاک تعیین میزان آلایندگی است.

مالیات تقریبا دو برابری خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی

اولین استاندارد آلایندگی در اروپا با نام يورو۱، در سال ۱۹۹۲مطرح شد. به دنبال آن استانداردهای بعدی به ترتیب در سالهای ۱۹۹۶و ۲۰۰۰ مطرح شدند و استاندارد يورو۴ نیز در سال ۲۰۰۵ مطرح گرديد؛ استاندارد یورو۴ در هر مرحله معیارهای تعیین میزان آلايندگی به سلامت و پاکی بیشتر در محیط توجه دارد.

بر اساس استانداردهای آلایندگی، میزان مالیات خودروها بر مبنای استانداردهای آلايندگی براي هر ۱۰۰سی سی حجم موتور، به ترتیب زير است:

  1. خودرو با معیار يورو ۳ و بالاتر: میزان مالیات دریافتی از موتور بنزينی ۶.۷۵ يورو و موتور ديزلی ۱۵.۴۴ يورو
  2. خودرو با معیار يورو ۲: میزان مالیات دریافتی از موتور بنزینی ۷.۳۶ يورو و موتور دیزلی ۱۶.۵ یورو
  3. خودرو با معیار يورو۱و مشابه: میزان مالیات دریافتی از موتور بنزینی ۱۵.۱۳ يورو و موتور دیزلی ۲۷.۳۵ یورو
  4. خودروهای با استاندارد آلایندگی پایین تر: میزان مالیات دریافتی از موتور بنزینی ۲۵.۳۶ يورو و موتور دیزلی ۳۷.۵۸ یورو

همچنین به ازای هر ۱۰۰ سی سی میزان مالیات سالانه خودروها افزایش می یابد. مطابق موارد بیان شده مشخص است که مالیات خودروهای دیزلی تقریبا ۲ برابر مالیات خودروهای بنزینی است.

افزون بر اين برای خودروهای باری نیز به ازای هر ۲۰۰ کیلوگرم جرم خودرو تقسیم ­بندی زير مطرح است:

  1. جرم کل خودرو تا ۲۰۰۰ کیلوگرم میزان مالیات دریافتی ۱۱.۲۵ يورو است.
  2. جرم کل خودرو از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم میزان مالیات دریافتی ۱۲.۰۲ يورو است.
  3. جرم کل خودرو از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرم میزان مالیات دریافتی ۱۲.۷۵ يورو است.

که به اين ترتیب با افزايش وزن خودرو، میزان مالیات به ازای هر ۲۰۰ کیلوگرم وزن، افزايش می يابد و افراد به استفاده از خودروهای سبک تر تشويق می شوند. درآمد مالیات بر خودرو و سهم آن از کل تولید ناخالص داخلی و کل درآمدهای مالیاتی در کشور آلمان درجدول زیر ديده می شود.

منبع: یوروپا ، کوارا و ودیک 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.