۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۹۷۴ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد انتشار گازهای آلاینده، بایستی تا سال ۲۰۲۲ حداکثر میزان انتشار گازهای آلاینده خودروها به ۹۵ گرم در هر کیلومتر پیمایش کاهش یابد. در این راستا کشورهای اروپایی با اعمال قوانین مالیاتی و بیمه ای، شرایط را برای تولید خودروهای با آلایندگی کمتر و همچنین تشویق اسقاط خودروهای فرسوده فراهم کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سالیان اخیر کشورهای پیشرفته به سمت تولید خودروهای با میزان انتشار کم CO2 در حرکت هستند. مصرف کنندگان در این کشورها به دنبال خرید محصولات با سوخت سبز یا کم آلاینده هستند. چرا که بر اساس قوانین مالیات خودرو در کشورهای پیشرفته، مالیات خودروهای آلاینده بسیار سنگین است.

خودروهای هلندی دارای کمترین میزان انتشار CO2 در اروپا

در بین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ بهترین عملکرد در میزان انتشار گازهای آلاینده را کشور هلند داشته است. میانگین انتشار گاز آلاینده CO2 خودروهای این کشور ۱۰۹ گرم در هر کیلومتر پیمایش بوده است.

هلند میزان انتشار گاز CO2 برای خودروهای جدید را نسبت به سال ۲۰۰۸، ۳۰ درصد کاهش داده است. علت اصلی این امر مالیات سنگین دولت هلند بر خودروهای آلاینده است. خودروسازان نیز مجاب شدند تا خودروهای با فناوری سوخت به روز را تولید نمایند.

دریافت مالیات ۴۲ درصدی از خودرو در هلند بر اساس میزان آلایندگی

آلمان دارای عملکرد نه چندان مناسب در برخورد با خودروهای آلاینده

میانگین انتشار گاز آلاینده CO2 خودروهای آلمانی ۱۳۶.۱ گرم در هر کیلومتر پیمایش بوده است که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی نسبتا بالا محسوب می شود. علت اصلی این امر این است که مالیات بر انتشار گازهای آلاینده در آلمان بسیار جزئی است و تاثیر کمی در انتخاب مصرف کننده در هنگام خرید خودرو دارد.

میزان آلایندگی خودروها در سایر کشورها در نمودار ذیل قابل مشاهده است.

گفتنی است در حال حاضر حدود نیمی از خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را خودروهای دیزلی تشکیل می دهند. ۲۵% این تعداد خودرو در کشور هلند و حدود ۳۳% در کشور دانمارک هستند. بدین منظور به دلیل آلایندگی بالای خودروهای دیزلی در کشورهای هدف دولت ها مالیات های سنگین بر این خودروها وضع کرده اند.

لزوم کاهش انتشار گاز آلاینده CO2 به میزان ۹۵ گرم در هر کیلومتر پیمایش

بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد انتشار گازهای آلاینده بایستی تا سال ۲۰۲۲ حداکثر میزان انتشار گازهای آلاینده به ۹۵ گرم در هر کیلومتر پیمایش برسد. بر اساس گزارش های رسمی خودروها عامل ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در اروپا هستند. بنابراین کشوری مانند آلمان که انتشار گازهای آلاینده آن ۱۳۶.۱ گرم در هر کیلومتر است بایستی تا سال ۲۰۲۲، به میزان ۴۳ درصد این شاخص را کاهش دهد.

لازم به ذکر است با دریافت مالیات بر آلایندگی خودرو توسط دولت ها میزان آلایندگی خودروها در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بیمه خودرو عاملی جهت کنترل میزان تولید و اسقاط خودرو

بیمه ابزاری برای کاهش آلایندگی خودروها است، غالب دولت­ ها از بیمه خودرو به عنوان یکی از ابزارهای مالی در جهت کنترل میزان تولید و اسقاط خودرو نیز استفاده می کنند. بر این اساس خودروهای صفر همواره پایین ­ترین نرخ حق بیمه را دارند و هر سال که از عمر آن می ­گذرد، به دلیل کاهش ضریب ایمنی نرخ بیمه آن افزایش می­ یابد.

نرخ افزایشی نیز به نحوی محاسبه می­ شود که پس از طی ۶ یا ۷ سال از عمر خودرو، نگهداری آن به جهت اعمال هزینه­ های مالی بالا شامل بیمه و مالیات، مقرون به صرفه نباشد. این سیاست موجب می شود که مردم از خرید و استفاده از خودروهای فرسوده صرفنظر کنند و به نوعی اسقاط خودروهای فرسوده مقرون به صرفه تر باشد.

اسقاط خودروهای فرسوده با «سیاست‌های بیمه‌ای» بصرفه می‌شود

منبع: ترنسپورت اینوریمنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.