۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۶۳۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲ هزار تن ماهی تیلاپیا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تولید شد؛ این در حالی است که با افزایش تقاضا در همین سال ۴۵ هزار تن از این محصول جهت مصرف وارد کشورهای این اتحادیه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ماهی تیلاپیا یکی از ماهیان پرورشی در جهان محسوب می شود که اخیرا با استقبال زیادی برای مصرف از سوی اعضای اتحادیه اروپا روبرو شده است.

در حال حاضر ماهی تیلاپیا با کنار زدن ماهی سفید محبوبترین ماهی در بین مردمان این قاره محسوب می شود. با اینحال اتحادیه اروپا فعلا بازار کوچکی برای تجارت ماهی تیلاپیا است

فرانسه بزرگترین واردکننده تیلاپیا در اتحادیه اروپاست

در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۵ هزار تن تیلاپیا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد شده است که ۹۱ درصد از این میزان به صورت منجمد بوده است.

در بین اعضای اتحادیه اروپا، فرانسه بزرگترین وارد کننده تیلاپیای منجمد است. این در حالی است که لهستان، اسپانیا و آلمان بیشترین حجم از واردات فیله ماهی تیلاپیا را به خود اختصاص داده اند.

به طوریکه اسپانیا با ۶ هزار تن، لهستان با ۴ هزار تن، هلند با ۲ هزار و ۶۰۰ تن و آلمان با ۲ هزار و ۳۰۰ تن مجموعا ۶۵ درصد واردات فیله تیلاپیا را در بین کشورهای اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده اند و ارزش واردات آن ها به بیش از ۴۶ میلیون دلار می رسد.

کشورهای شرق آسیا بزرگترین صادرکنندگان تیلاپیا به اروپا

در سال ۲۰۱۴ چین ۳۳ میلیون یورو، اندونزی ۱۱ میلیون یورو و ویتنام ۱۰ میلیون یورو ماهی تیلاپیا به اتحادیه اروپا صادر کرده اند.

کشورهای آمریکای لاتین، به ویژه مکزیک و کاستاریکا نیز سهمی هرچند اندک از بازار صادرات ماهی تیلاپیا به اتحادیه اروپا دارند. با اینحال البته بازار اصلی کشورهای آمریکای لاتین برای صادرات تیلاپیا کشورهای آمریکا، کانادا و کلمبیا هستند.

تولید ۲ هزار تنی ماهی تیلاپیا در اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۲ هزار تن تیلاپیا در اروپا تولید شد که ۵ درصد میزان تیلاپیای تولید شده تنها از یک مزرعه برداشت شده است.

با وجود واردات ماهی تیلاپیا به اتحادیه اروپا بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه به تولید و پرورش این ماهی روی آورده اند به طوری که در سال ۲۰۱۴ بلژیک و هلند به ترتیب با ۵.۷ و ۳.۱ میلیون یورو بیشترین صادرات را به خود اختصاص دادند.

بیشتر صادرات تیلاپیا منجمد از بلژیک به کشورهای هلند و فرانسه صادر شده است. در حالی که بیشتر صادرات تیلاپیای منجمد از کشور هلند به کشورهای آلمان و اتریش صادر شده است.

همچنین در سال ۲۰۱۴ هلند با ۳.۳ میلیون یورو و بریتانیا با ۱.۵ میلیون یورو بزرگترین صادرکنندگان فیله تازه تیلاپیا بوده اند.

هلند به طور عمده به کشورهای ایتالیا، آلمان و رومانی فیله تیلاپیا صادر کرده است، در حالی که انگلیس به طور عمده محصولاتش را به سوئیس صادر نموده است.

منابع:

فائو

سایت وین هانون

خبرگزاری سی بی آی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.