۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۰۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ دسته: انرژی
۰

ولادیمیر پوتین قصد دارد تنها به شرکت های داخلی اجازه انتقال کالاهای این کشور از مسیر دریای شمال را بدهد و از این طریق علاوه بر تقویت جایگاه صنعت کشتیرانی، از وابستگی روسیه به شرکت های خارجی بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه به تازگی مسیر دریایی جدیدی برای انتقال نفت و گاز خود به کشورهای شرق آسیا از جمله چین و ژاپن ایجاد کرده است.

این مسیر جدید در مقایسه با مسیری که از کانال سوئز می گذرد هزینه و زمان انتقال نفت و گاز روسیه را به مراتب کاهش می دهد. در حال حاضر عمده محصولاتی که از این مسیر منتقل می شوند نفت، گاز مایع و زغال سنگ هستند.

با اینحال ولادیمیر پوتین اعلام کرده است تنها کشتی های روسی این مجوز را خواهند داشت که از مسیر دریای شمال نفت و گاز این کشور را به شرق آسیا منتقل نمایند و این مجوز به دیگر شرکت های کشتی رانی داده نخواهد شد.

هدف روسیه از این اقدام تقویت جایگاه صنعت کشتی رانی این کشور و عدم وابستگی به شرکت های کشتی رانی خارجی عنوان شده است.

ولادیمیر پوتین معتقد است در صورتی که روسیه تنها از شرکت های کشتی رانی داخلی برای انتقال نفت و گاز خود استفاده کند، امکان انتقال محموله های بیشتری فراهم خواهد شد، جایگاه شرکت های فعال در صنعت کشتی سازی و کشتی رانی روسیه تقویت خواهد شد و شرایط تمدید قرارداد نیز بهبود خواهد یافت.

رئیس جمهور روسیه با اعلام اینکه مجلس قانون گذاری روسیه در حال حاضر در حال بررسی این قانون است گفت: انتظار دارم این قانون به زودی به تصویب مجلس برسد.

پوتین همچنین ابراز امیدواری کرده است چنین قانونی در دیگر مسیرهای دریایی مورد استفاده از سوی روسیه نیز اجرایی شود و گفته است: با بررسی نتایج عملیاتی شدن این قانون در خصوص مسیر دریای شمال می توان بهتر درخصوص اعمال آن در دیگر مسیرهای دریایی نظر داد.

مسیر دریای شمال که به تازگی امکان حرکت کشتی در آن از سوی روسیه فراهم شده است قرار است به زودی به یکی از مسیرهای اصلی انتقال کالا بین روسیه و کشورهای آسیایی تبدیل شود. علاوه بر این امکان استفاده از این مسیر برای ارتباط بهتر و سریعتر کشورهای آسیایی و اروپایی نیز وجود خواهد داشت.

در سال گذشته بیش از ۷.۵ میلیون تن کالا از این مسیر منتقل شده است. با اینحال طبق برآوردهای سازمان دولتی ترانزیت دریایی کشور روسیه این مسیر در حال حاضر تا بیش از ۶ برابر این میزان نیز ظرفیت انتقال کالا دارد. همچنین انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی روسیه سالانه بیش از ۷۰ میلیون تن بار از این مسیر منتقل نماید.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.