۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۵۶۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵ دسته: انرژی
۰

صدام در عراق و قذافی در لیبی نمونه هایی در تاریخ هستند که چند سال بعد از متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود، با پشتیبانی و یا حمله مستقیم آمریکا از قدرت برکنار شده اند. از این رو نمی توان انتظار داشت کره شمالی به وعده های آمریکا باور داشته باشد و برنامه هسته‌ای خود را متوقف نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در طول ماه های اخیر مواضع متناقضی علیه کشور کره شمالی داشته است. ترامپ از طرفی در بسیاری از موارد از کره شمالی انتقاد کرده و حتی این کشور را تهدید به حمله نظامی کرده است و از طرف دیگر چندین بار درخواست مذاکره با کره شمالی را مطرح کرده است.

یکی از محورهای سخنان رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به کشورهای آسیایی نیز انتقاد از اقدامات کشور کره شمالی بوده است. آمریکا از کره شمالی انتظار دارد به منظور پایان یافتن دشمنی ها برنامه هسته‌ای خود را متوقف نماید.

اما کارشناسان روابط بین الملل به خوبی می دانند که در صورتی که کره شمالی از سابقه عملکرد آمریکا درس بگیرد، به هیچ عنوان حاضر نخواهد شد برنامه هسته‌ای خود را متوقف نماید.

در طول تاریخ صدام حسین و معمر قذافی رهبران کشورهای عراق و لیبی دو نمونه از کشورهایی هستند که برنامه هسته ای خود را با فشار آمریکا متوقف کرده اند. اما تجربیات این دو کشور نشان می دهد که هردو بعد از کنار گذاشتن سلاح های هسته ای با پشتیبانی و یا حضور مستقیم آمریکا از قدرت برکنار شده اند.

کشور عراق در سال ۱۹۹۴ میلادی برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد و این مسئله مورد تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت. اما در سال ۲۰۰۳ میلادی به بهانه اینکه عراق همچنان در انبارهایی سلاح های کشتار جمعی و هسته‌ای را پنهان کرده تا از آن ها استفاده نماید، کشور آمریکا به عراق حمله نظامی کرد. با اینحال ادعای آمریکا برای حمله نظامی به عراق هیچگاه ثابت نشد.

معمر قذافی رهبر کشور لیبی نیز در سال ۲۰۰۴ میلادی، به طور داوطلبانه و زیر نظر کارشناسان آمریکایی و بریتانیایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد و تجهیزات آن را نیز از کشور خارج کرد. این کشور نیز در سال ۲۰۱۱ میلادی و در جریان تحولات بهار عربی با بحران مواجه شد. در جریان بحران لیبی نیروهای ناتو با پشتیبانی آمریکا به مواضع دولت این کشور حمله کردند و شرایط را برای فروپاشی دولت قذافی فراهم کردند.

از این رو نباید انتظار داشت رهبر کره شمالی نیز به سخنان ترامپ توجه نماید و سلاح هسته ای را کنار بگذارد چراکه پیش از این آمریکا به تعهدات خود به کشورهایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده اند عمل نکرده است.

منبع: استاتیستا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.