۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۰۹۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ دسته: انرژی
۰

در حال حاضر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و جایگزینی سوخت های فسیلی از سوی رسانه های مطرح جهان ترویج می شود؛ اما بررسی ها نشان می دهد انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشیدی و بادی برای تولید بخش عمده برق کشورها قابل اتکا نیستند و استفاده از آن ها به کاهش آلودگی هوا منجر نمی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر برخی از کشورهای دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده اند. علاوه بر این در سال های اخیر رسانه های جهانی به طور گسترده از ضرورت حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر به منظور کاهش آلودگی هوا سخن به میان آورده اند.

حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر دلایل ژئوپلتیک دارد

با اینحال حرکت برخی کشورها به سمت انرژی های تجدیدپذیر و تأکید رسانه های جهانی بر آن تنها به دلایلی همچون کاهش آلودگی هوا انجام نشده و مسائل ژئوپلتیک نیز در این زمینه نقش مهمی دارند.

از این رو لازم است به پشت پرده حرکت کشورها به سمت انرژی های تجدیدپذیر توجه بیشتری شود و نکات مغفول مانده در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد.

انرژی های بادی و خورشیدی گزینه های مناسبی برای اتکاء کامل در تولید انرژی نیستند

در حال حاضر دو حوزه تولید برق از انرژی های خورشیدی و بادی، بخش هایی از انرژی های تجدیدپذیر هستند که بیشترین توجه ها را در این حوزه به خود جلب کرده اند. اما افزایش سهم این دو بخش از تولید کل انرژی مورد نیاز کشورها می تواند عواقب پیچیده ای در پی داشته باشد.

انرژی های خورشیدی و بادی در زمینه تولید برق عملکرد با ثباتی ندارند و وابستگی زیادی به شرایط جوی دارند. علاوه بر این امکان ذخیره انرژی برق تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی و بادی وجود ندارد و از این رو کشورها نمی توانند برای تأمین بخش قابل توجهی از نیاز خود به انرژی به آن ها اتکاء کنند.

درحالیکه در مورد انرژی های حاصل از سوخت های فسیلی اینطور نیست و کشورها می توانند با اطمینان کامل بخش قابل توجه نیاز خود به انرژی را از طریق سوخت های فسیلی تأمین نمایند.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق اولویت اول کشورها نیست

در حال حاضر تبلیغات گسترده ای در زمینه حرکت کشورها به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در رسانه های مطرح جهانی مطرح می شود.

در گزارشات منتشر شده در این زمینه با بیان حرکت گسترده کشورها در ساخت نیروگاه های خورشیدی و بادی اینطور عنوان می شود که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بهترین گزینه برای تولید برق هستند.

این درحالیست که در حال حاضر بسیاری از کشورها به دنبال استفاده بیشتر از زغال سنگ، انرژی هسته ای و گاز در تولید برق هستند و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در اولویت های بعدی در نظر دارند.

حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر موجب کاهش آلودگی هوا نشده است

علاوه بر این طبق مطالعات انجام گرفته استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نتوانسته است تأثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. از این رو برخلاف ادعای مطرح شده در رسانه های مطرح جهانی حرکت به سمت استفاده گسترده از انرژی های تجدیدپذیر نمی تواند پاسخی برای مشکل افزایش آلودگی هوا باشد.

گزارش منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات آمریکا در مورد سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری ایالت مینه‌سوتا به منظور جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی بادی نشان می دهد که این سرمایه گذاری گسترده به کاهش تولید گاز دی اکسید کربن در این ایالت منجر نشده است و در مقابل هزینه تولید برق را در این ایالت برای اولین بار به سطحی بالاتر از میانگین کشور آمریکا افزایش داده است.

از طرف دیگر ساخت نیروگاه های خورشیدی و بادی به زمین های گسترده ای نیاز دارد که موجب عواقب زیست محیطی برای کشورها می شود و اثر معکوس بر مخاطرات زیست محیطی دارد.

کشورهای کمتر توسعه یافته به انرژی ارزان قیمت نیاز دارند

علاوه بر این در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان که دسترسی محدودی به انرژی دارند، خصوصا کشورهای آفریقایی به انرژی ارزان قیمت و پایدار نیاز دارند و این مسئله ضرورت استفاده از سوخت های فسیلی در این کشورها را افزایش داده است.

در حال حاضر بیش از ۶۳۵ میلیون نفر در کشورهای آفریقایی از دسترسی به هر نوع از انرژی محروم هستند. در چنین شرایطی تنها سوخت ها فسیلی و انرژی هسته ای این شرایط را دارند که برای این مردم انرژی ارزان قیمت و قابل اتکاء تولید نمایند.

در بین تمامی کشورهای جهان نیز بیش از ۱.۲ میلیون نفر از دسترسی به انرژی محروم هستند که اغلب آن ها در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند.

حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر برای کشورهای درحال توسعه قابل توجیه نیست

کمبود دسترسی به انرژی و همچنین قیمت بالای آن یکی از دلایل اصلی پایین بودن نرخ رشد در بسیاری از کشورهای درحال توسعه است. از این رو کشورهای درحال توسعه به انرژی ارزان قیمت و پایدار نیاز دارند و حرکت این کشورها به سمت تولید گسترده انرژی های تجدیدپذیر قابل توجیه نیست.

در چنین شرایطی اخباری همچون ساخت چندین نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر از سوی کشورهای توسعه یافته در کشورهای درحال توسعه بیش از آنکه خوشحال کننده باشد، تأسف آور است. کشورهای توسعه یافته با این اقدام علاوه بر بهره مندی از مزایای صادرات خدمات و کالا به دیگر کشورها، محصولی در کشورهای درحال توسعه تولید می کنند که مردم آن از پرداخت قیمت بالای آن عاجز هستند.

در حال حاضر مسئله کشورهای توسعه یافته پیدار کردن راه هایی برای کاهش قیمت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر است. در چنین شرایطی کشورهای درحال توسعه چگونه می توانند بخش زیادی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تأمین نمایند؟

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.