۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۹۷۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ دسته: تولید
۰

مهندس علی آبادی گفت: گرفتن فاینانس از خارجی ها به معنی پول دادن نیست، بلکه به معنای عرضه کالا است. وقتی کالای ساخت داخل وجود داشته باشد اما از خارج تامین شود، مانند این است که ما فرصت شغلی را صادر کرده باشیم.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در خصوص جذب فاینانس خارجی به منظور اجرای پروژه های تولیدی در کشور گفت: سطح فناوری شرکت مپنا در زمینه ساخت توربین درحال حاضر قابل رقابت با شرکت های مطرح خارجی است.[۱]

شرکت مپنا به انتقال فناوری تولید توربین نیازی ندارد

علی آبادی گفت: به زودی توربین هایی را عرضه خواهیم کرد که صد درصد طراحی مپنا است. ساخت توربین های مپنا نیز به صورت صد درصد داخلی انجام می شود.

مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه هیچ گونه انتقال فناوری در این توربین ها وجود ندارد و گروه مپنا صاحب فناوری است، اظهار کرد: برخی توربین های ما تحت لیسانس زیمنس و با فناوری مپنا تولید می شود.

به تأمین مالی ریالی نیاز داریم نه تأمین مالی دلاری

علی آبادی در مورد قراردادهای فاینانس خارجی و شرایطی که باید در این همکاری ها لحاظ شود، اظهار کرد: ما نیازمند تامین مالی هستیم ولی برای تجهیزات و خدماتی که در داخل وجود دارد باید از داخل و با ریال تامین مالی انجام شود و نیازی به تأمین مالی دلاری نداریم.

روش های متعددی برای تأمین مالی داخلی وجود دارد

مدیر عامل گروه مپنا با بیان اینکه نسیه فروشی، استفاده از منابع بانک‌ها، منابع صندوق پروژه، بازار سرمایه، اوراق سلف، صکوک و روش های دیگر روش هایی مناسب برای تامین مالی ریالی پروژه ها است، عنوان کرد: برای کالاهایی که ظرفیت ساخت داخل داریم، نباید اجازه دهیم به بهانه فاینانس تجهیزات مشابه وارد کشور شود.

وی افزود: این گروه صنعتی برای تامین منابع مالی در بورس «صندوق پروژه» را تاسیس کرد. این صندوق به مردم اجازه می دهد با سرمایه های اندک خود در طرح های بزرگ مشارکت کنند؛ این صندوق هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۰۰ میلیون یورو ارزش دارد. مردم به راحتی در این تامین مالی مشارکت کردند و بخش اولِ آن، در کسری از ثانیه توسط مردم خریداری شد.

فاینانس به معنی واردات کالاست

علی آبادی گفت: گرفتن فاینانس از خارجی ها به معنی پول دادن نیست، بلکه به معنای عرضه کالا است؛ در این زمینه وقتی کالا ساخت داخل وجود داشته باشد و از خارج تامین شود مانند این است که ما فرصت شغلی را صادر کرده باشیم.

وی تصریح کرد: طرف های خارجی به بهانه فاینانس به ما کالا می دهند؛ در این زمینه، اگر کالایی را که نتوانیم بسازیم مشکلی نیست اما در بخش هایی که توان ساخت داخل داریم مطلقا نیازمند تامین سرمایه از خارج نیستیم چون تامین سرمایه ای انجام نمی شود و در حقیقت کالا وارد می کنیم.

نباید فرصت های شغلی را به بهانه تأمین مالی به خارجی ها بدهیم

مدیر عامل گروه مپنا افزود: در شرایطی که مشکل بزرگ کشور ما بیکاری است، نباید فرصت‌های شغلی را به دیگر کشورها صادر کنیم. به طور مثال نمونه سیم و کابلی که در داخل تولید می‌شود را نباید به بهانه فاینانس از خارج وارد کنیم.

اظهارات مدیرعامل گروه مپنا به خوبی نشان می دهد که کشورهای خارجی قصد دارند از طریق ایجاد خطوط اعتباری و منابع فاینانس محصولاتی را که مشابه تولید داخلی آن وجود دارد به ایران صادر نمایند.

سرمایه گذاران خارجی باید ظرفیت تولیدی جدید در داخل کشور ایجاد کنند

به گزارش مسیر اقتصاد هدف اصلی کشورهای خارجی به طور طبیعی باز کردن درهای بازار مصرف کشور به روی کالاهای تولیدیشان است. اما از طرف مقابل نقطه مطلوب برای ایران سرمایه‌گذاری این کشورها در ایران به منظور ایجاد ظرفیت های تولیدی جدید و حتی صادرات محصولات تولیدی به دیگر کشورهای جهان است.

ورود محصولات خارجی به بازار ایران به بهانه فاینانس علاوه بر اینکه موجب خارج شدن منابع ارزی ایران میشود، بازار را برای تولیدکنندگان داخلی محدود میکند. اما در مقابل سرمایه گذاری کشورهای خارجی به منظور ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی، تولید و اشتغال داخلی ایران را رونق می بخشد.

پینوشت:

[۱] http://www.isna.ir/news/96081509101/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.