۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۱۱۲ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: گواهی سپرده کالایی نفتی می‌تواند به ایجاد بازارهای جدید فروش نفت کشور کمک کند و سازوکار جدیدی برای تنوع بخشی به مبادی فروش نفت است که امکان حفظ سرمایه و وثیقه سازی نیز خواهد داشت.

سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در خصوص گواهی سپرده کالایی نفت در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یکی از مزیت‌های این طرح این است که می‌تواند نقدینگی جامعه را مدیریت کند.

گواهی سپرده کالایی نفت بستری برای‌ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی

حسینی کیا در خصوص مزیت‌های گواهی سپرده کالایی نفتی تصریح کرد: از آنجایی که در این طرح ما به ازای فیزیکی کالا در انبار موجود است، اطمینان خاطری به سپرده‌گذاران داده می‌شود. همچنین، در قالب این طرح، خریداران داخلی نیز به معاملات نفتی کشور ورود می‌کنند و سهمی هم برای آن‌ها دیده می‌شود. بنابراین، بستری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی به وجود می‌آید و سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.

به گفته این نماینده مجلس، با اجرای چنین طرحی منابع مالی برای دولت محقق می‌شود و بخشی از بودجه که بر روی درآمدهای دولتی حساب شده است، بهتر تحقق می‌یابد. می‌توان گفت که این طرح به پیشرفت بیشتر پروژه‌های عمرانی کشور می‌انجامد. از طرف دیگر، سپرده‌گذاران نیز سود خواهند کرد. بنابراین، سود چندجانبه‌ای ایجاد می‌شود که به نفع سرمایه‌گذاران، دولت و پروژه‌های عمرانی کشور خواهد بود.

گواهی سپرده کالایی نفتی یک بازار جدید به حساب می‌آید

وی در ادامه گفت: ما قبلا اوراق سلف نفتی را داشتیم که استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. تصور می‌کنم از طرح گواهی سپرده کالایی بیشتر استقبال شود. زیرا ویژگی‌های بهتری برای آن در نظر گرفته شده و ما به ازای نفت در انبار موجود است. در این طرح، خریداران به کالایی که گواهی سپرده‌اش را تهیه کرده‌اند، دسترسی دارند و به صورت تحقق یافته‌تری می‌توانند آن را در اختیار داشته باشند.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: از آنجائی که گواهی سپرده کالایی نفتی یک بازار جدید به حساب می‌آید، امکان انجام معامله بر روی گواهی‌ها، تهاتر آن با خدمات، وثیقه سازی برای فاینانس و اخذ وام از بانک‌ها وجود دارد. در این طرح تمامی ظرفیت‌های تجاری لحاظ شده است و این به نوعی تحقق پول نقد برای خریداران است و مشوقی برای خرید این گواهی‌ها محسوب می‌شود.

گواهی سپرده کالایی نفت سازوکاری برای تنوع بخشی به مبادی فروش نفت

این نماینده مجلس افزود: این بازار جدید می‌تواند کمک بزرگی به کنترل نقدینگی کشور، پیشرفت پروژه‌های عمرانی و تهاتر کالایی باشد. خریداران گواهی سپرده کالایی نفتی تا هجده ماه هزینه انبارداری پرداخت نمی‌کنند و بعد از آن هم تا هجده ماه دیگر هزینه اندکی برای انبارداری می‌پردازند. این‌ها مشوق‌های خوبی برای خریداران است. به طور کلی، ویژگی‌های گواهی سپرده کالایی نشان دهنده یک طرح ابتکاری و جدید در فضای سرمایه‌گذاری کشور است.

وی در پایان تأکید کرد: گواهی سپرده کالایی نفتی می‌تواند به ایجاد بازارهای جدید فروش نفت کشور کمک کند و سازوکار جدیدی برای تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور است که امکان حفظ سرمایه و وثیقه سازی نیز خواهد داشت. همچنین انتشار و خرید و فروش اوراق گواهی سپرده نفت خام با توجه به حجم کم آن، تهدیدی برای بازارهای نفتی وزارت نفت ایجاد نمی‌شود. 

انتهای پیام/ انرژی 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.