۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۹۷۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کاتب گفت: در حال حاضر در تبادلات بین المللی کشور کمتر از ارزهای ملی استفاده می شود و ضروری است که بانک مرکزی با انعقاد پیمان های پولی، به سمت دائمی کردن استفاده از ارزهای ملی در تجارت حرکت کند.

دکتر غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با بحث لزوم انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و کاهش وابستگی به دلار گفت: اگر بانک مرکزی ایران بتواند مبادلات مالی کشور را با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه انجام دهد برای کشور بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: انعقاد پیمان های پولی دوجانبه هزینه های نقل و انتقال ارز را کاهش داده و به دنبال آن هزینه های تجارت را نیز کاهش می دهد و راهکاری برای بی اثر کردن تحریم هاست؛ چراکه در این روش استفاده از دلار کنار گذاشته می شود و از ارزهای ملی به جای آن استفاده می شود.

انعقاد پیمان پولی با روسیه هنوز عملیاتی نشده است

کاتب گفت: مقرر شده بود تا ایران با کشور روسیه پیمان پولی دوجانبه منعقد نموده و آن را عملیاتی سازد، ولی فعلا اخباری مبنی بر اقدام در این زمینه از طرف بانک مرکزی منتشر نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس بیان داشت: البته بانک مرکزی در زمینه انعقاد پیمان های پولی دوجانبه مصمم تر گشته و در تلاش است تا این پیمان ها را عملیاتی سازد.

بانک مرکزی مسئولی پیگیری پیمان پولی دوجانبه طبق قانون

کاتب گفت: انتظار مجلس شورای اسلامی بر این است که در راستای برنامه ششم توسعه که دولت مکلف شده تا از ظرفیت پیمان های پولی استفاده شود، بانک مرکزی به طور جدی به سمت انعقاد پیمان های پولی با کشورهای طرف تجاری حرکت نماید.

کاتب در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر مجلس طرحی را در دستور کار خود قرار دارد تا بانک مرکزی را بر لزوم جدیت عمل در زمینه انعقاد پیمان های پولی مکلف نماید، گفت: نیازی به چنین اقداماتی نیست و این به برنامه ریزی بانک مرکزی بستگی دارد که بتواند مذاکرات خود را با کشورهای طرف تجاری انجام دهد.

وی افزود: در زمینه استفاده از ارزهای ملی در تجارت این اختیار از طرف مجلس به دولت داده شده و وزارت امور خارجه و بانک مرکزی هر دو باید در زمینه مذاکرات پیمان های پولی دوجانبه تلاش نمایند تا مبادلات را بر این بستر انجام دهند.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت ناچیز است

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از یورو نیز این امکان را ندارد که مشکلاتی شبیه دلار را برای کشور ایجاد نماید، گفت: در حال حاضر مزیت استفاده از یورو در این است که مبادلات و روابط سیاسی کشورهای اروپایی با ایران بهبود یافته است.

کاتب در پایان گفت: در حال حاضر استفاده از ارزهای ملی در مبادلات در مقابل دلار و یورو ناچیز بوده و ضروری است با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه استفاده از ارزهای ملی در کشور به یک رویه ثابت و دائمی تبدیل شود و در این زمینه بیشترین تلاش را باید بانک مرکزی انجام دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.