۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۷۱۲ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه، طرفین بر استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه تأکید کردند. استفاده از ارزهای ملی به جای دلار، علاوه بر رفع مشکلات تحریمی، میتواند زمینه را برای رشد تجارت دوجانبه فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در سفر خود به روسیه با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مالی و بانکی به‌ویژه افزایش استفاده از ارزهای ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل، همکاری مشترک در سیستم‌های پیام‌رسان مالی و همچنین تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل و همچنین پروژه‌های نفت و گاز از جمله پتروشیمی و پالایش موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به‌کارگیری ارزهای ملی در تجارت دوجانبه؛ محور اصلی همکاری‌های مشترک

در این دیدار اصلی‌ترین محور گفتگوها، استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه بود. دکتر صالح‌آبادی با تأکید بر اینکه ایران روسیه را یک شریک راهبردی می‌داند، افزود: افزایش استفاده از ارزهای ملی در معاملات متقابل می‌تواند به ابزاری کلیدی در تقویت همکاری‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

وی با اشاره به آسیب‌های استفاده از دلار در مبادلات مالی بین‌المللی تأکید کرد: استفاده از ارزهای جهانی مانند دلار آمریکا نه‌تنها یک ابزار اقتصادی بلکه یک ابزار سیاسی است. آمریکا نیز با استفاده از این ابزار، کسانی را که با اقدامات یک‌جانبه این کشور مخالف هستند، تحت‌فشار تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

الکساندر نواک نیز در این نشست با اشاره به لزوم ارتقای همکاری‌های مالی میان ایران و روسیه خاطرنشان کرد: رشد ۳۱ درصدی تجارت میان ایران و روسیه در سال جاری و رشد ۸۱ درصدی در سال گذشته فرصت خوبی برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور است. تجار و فعالان اقتصادی روسیه نیز علاقه‌مند به افزایش سطح تجارت با ایران هستند. وی افزود: ضروری است لوازم تداوم رشد تجارت دوجانبه میان دو کشور فراهم شود و یکی از مهم‌ترین لوازم این مسئله، تسهیل در مبادلات مالی است. بنابراین توسعه همکاری‌ها در بخش مالی و بانکی به‌ویژه استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ایران از اولویت‌های ماست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت روسیه

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.