۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۹۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در محاسبه شاخص GDP میزان بدهی ها لحاظ نمی گردد. این مسئله موجب می شود بد بودن استقراض گسترده از سوی دولت ها و مردم نادیده گرفته شود و کشورها به راحتی بتوانند از طریق استقراض های گسترده شاخص GDP خود را ارتقاء دهند و بیش از میزان نیاز بدهی ایجاد نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد شاخص GDP به دلیل در نظر نگرفتن بدهی ها نمی تواند شاخص مناسبی برای نشان دادن قدرت اقتصادی کشور ها باشد.

اما اشخاصی توانسته اند با مهم جلوه دادن این شاخص، اهمیت آن را نزد مردم و سیاستمداران افزایش دهند و از این طریق منافعی برای خود ایجاد نمایند. در این میان بانک های تجاری بیشترین منفعت را از پوشاندن نقص ایجاد بدهی گسترده برای رشد اقتصادی برده اند.

در محاسبه GDP تنها به سمت درآمدهای ترازنامه کشورها توجه می شود

مشکل اصلی در محاسبه شاخص GDP نداشتن یک ترازنامه است. در واقع اگر وضعیت دارایی ها و بدهی های کشورها را با یک ترازنامه نشان دهیم، در محاسبه شاخص GDP تنها به سمت دارایی های این ترازنامه توجه می شود.

توجه به یک مثال می تواند در درک بهتر از مشکلی که در نظر نگرفتن بدهی ها در محاسبه شاخص GDP ایجاد می کند، مفید باشد.

فرض کنید در یک کشور یک طوفان واقع شود و بسیاری از دارایی های موجود کشور از جمله منازل مسکونی، ماشین ها و دیگر دارایی ها تخریب شود. بعد از آن در این کشور با استفاده از منابع استقراضی تمامی دارایی های تخریب شده بار دیگر بازسازی گردد.

در این شرایط نمی توان گفت این کشور دوباره به وضعیت قبل از طوفان بازگشته است چرا که تنها سمت دارایی های ترازنامه این کشور به حالت قبل بازگشته و سمت بدهی های این کشور به مراتب نسبت به پیش از طوفان افزایش یافته است.

در نظر نگرفتن بدهی ها تحلیل شاخص GDP را تغییر می دهد

در محاسبه شاخص GDP میزان بدهی ها لحاظ نمی گردد و این شاخص به عنوان قدرت اقتصادی کشورها معرفی می شود. این مسئله موجب شده تصور مردم از قدرت اقتصادی کشورشان به مراتب بهتر از وضعیت واقعی آن باشد.

این مسئله همچنین موجب می شود بد بودن استقراض گسترده از سوی دولت ها و مردم نادیده گرفته شود و کشورها به راحتی بتوانند از طریق استقراض های گسترده شاخص GDP خود را ارتقاء دهند و بیش از میزان نیاز بدهی ایجاد نمایند.

بانک های تجاری بیشترین سود را از این نقص می برند

علاوه بر این سئوال مهم دیگر این است که در نظر نگرفتن نقش بانک ها، بدهی ها و گردش پول در محاسبه شاخص GDP، که به عنوان مهم ترین شاخص اقتصادی کشورها معرفی شده است، بیشترین سود را برای چه اشخاصی داشته است؟

در پاسخ به این سئوال نیز کاملا واضح است که بانک های تجاری و در واقع ایجادکنندگان حجم گسترده بدهی کشورها در عمل بیشترین منفعت را از پوشاندن نقص های ایجاد بدهی خواهند برد.

اقدامات بانک های تجاری به منظور متقاعد کردن مردم در مناسب بودن وضعیت اقتصادی کشور، از طریق ایجاد شاخص های غیر واقعی همچون شاخص GDP و همراه نمودن جامعه دانشگاهی، موجب شده است مردم در خوابی عمیق فرو روند.

جلوگیری از این روند غیرممکن نیست، اما در حال حاضر هیچ کس، نه مردم و نه سیاست مداران قصد مقابله با این روند را ندارد.

منبع: پایگاه تحلیلی استراتژیک کالچر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.