۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۵۶۵ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

با توجه به مقرون به صرفه بودن حمل و نقل کالا و مسافر از طریق شبکه راه آهن به ویژه در مسیرهای طولانی، پاکستان در سال‌های اخیر برای توسعه خطوط ریلی برنامه‌ریزی کرده است. بر این اساس قرار است با تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار و با تقویت زیرساخت‌ها، بالابردن سرعت قطارها، نوسازی ریل‌ها، ایجاد خطوط جدید بین شهرهای بندری، مبارزه با فساد اداری و جلب اعتماد عمومی، ظرفیت جابجایی کالا و مسافر از طریق خطوط ریلی از چهار درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش مسیر اتقصاد، راه آهن یکی از مقرون به صرفه‌ترین شیوه‌های جابجایی کالا و مسافر است. موضوعی که امروزه برای اکثر کشورها به اثبات رسیده و آنهایی که در مسیر توسعه یافتگی قرار دارند با سرعت بیشتری به دنبال گسترش و بهره‌بردای حداکثری از این شبکه هستند. ترویج یکپارچگی ملی و توسعه درونی و ارزان بودن سفر مسافران و جابجایی کالا به دلیل ظرفیت بالا به‌ویژه در مسافت‌های طولانی، موجب شده شبکه ریلی یکی ابزارهای رشد اقتصادی در کشورهایی پرجمعیت و کمتر توسعه یافته مانند پاکستان به شمار آید.

شبکه راه آهن پاکستان به طول ۱۱ هزار و ۸۸۱ کیلومتر شامل پنج خط اصلی و ۲۰ خط فرعی است که شهرهای مختلف این کشور را به هم متصل کرده است. این شبکه برای بیش از ۷۵ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده و سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی دارد. راه آهن پاکستان عضواتحادیه بین‌المللی راه آهن و یکی از فعالان این اتحادیه است. آمارهای سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ راه آهن پاکستان نشان م‌یدهد در این سال ۷۰ میلیون مسافر از این طریق جابجا شدند.

پاکستان به دنبال افزایش سهم راه آهن از حمل و نقل به ۲۰ درصد

بخشی از ریل‌های شبکه راه آهن پاکستان مربوط به ۹۰ سال پیش است. به همین دلیل سرعت تردد در این خطوط حداکثر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در سال ۲۰۱۴ وزارت راه آهن پاکستان، چشم انداز ۲۰۲۶ شبکه ریلی این کشور را ترسیم کرد. یکی از مهمترین برنامه‌های این چشم انداز، افزایش سهم چهار درصدی راه آهن از حمل و نقل کالا و مسافر و رساندن آن به ۲۰ درصد است.

با توجه به اهمیتی که راه آهن در جابجایی کالا و مسافر در در پاکستان دارد، نوسازی و بهسازی خطوط در دستور کار این کشور قرار دارد. بخشی از این عملیات در قالب پروژه‌های CPEC ( کریدور اقتصادی چین-پاکستان) تعریف شده و در حال انجام است. این پروژه‌ها شامل ساخت لوکوموتیوهای جدید، توسعه و بهبود زیرساخت های ریلی، افزایش میانگین سرعت قطارها و رساندن آن تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، بهبود عملکرد زمان تردد قطارها و گسترش خدمات مسافری است.

عملیات بهسازی و نوسازی برخی از خطوط ریلی به پایان رسیده و بهره بردای از آنها آغاز شده است. خط راه آهن کراچی-پیشاور یکی از آنهاست. سرعت حرکت قطارها در این خط که یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی پاکستان است به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. یکی دیگر از این پروژه ها، ML-1 خط راه آهن کراچی-پیشاور است که عملیات ساخت آن در سه فاز و با اعتباری بالغ بر ۳.۱ میلیارد دلار پیش بینی شده است. فاز نخست این پروژه در سال ۲۰۱۷ و فاز دوم در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد. اما فاز سوم آن هنوز عملیاتی نشده است.

در پاکستان، چندین بندر خشک وجود دارد که با توسعه شبکه ریلی به هم متصل خواهند شد. دو بندر اصلی این کشور یعنی بندر قاسم و بندر کراچی نیز به زودی به راه آهن این کشور می‌پیوندد تا حمل و نقل کالاهای کشاورزی، صنعتی و وارداتی مانند شکر، گندم، زغال سنگ، کود، سنگ فسفات، وسایل نقلیه و لوازم الکترونیکی را تسریع و تسهیل سازند.

چالش‌های پیش‌روی مسیر توسعه شبکه ریلی پاکستان

کمبود منابع انسانی، دخالت‌های سیاسی و سلیقه‌ای در انتصاب کارکنان، فساد اداری و بی‌اعتمادی شهروندان به حمل و نقل عمومی، ضعف زیرساخت‌ها و بالارفتن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، مشکلاتی را برای شبکه حمل و نقل ریلی پاکستان ایجاد کرده است. به طوریکه در برخی تصمیم گیری‌ها منافع ملی به نفع منافع سیاسی و شخصی نادیده گرفته می‌شود.

البته دولت پاکستان تلاش کرده، برنامه مبارزه با فساد را در دو سطح خرد و کلان به اجرا بگذارد. به عنوان مثال، استانداردهای جدید فساد ناپذیری را ایجاد کرده و چندین تدبیر امنیتی مبتنی بر اصول پاسخگویی، شفافیت و مدیریت مالی موثر از چهار سال پیش در شبکه راه آهن این کشور به اجرا گذاشته است. دستگیری مقامات متهم به فساد، اخراج آنها از مسئولیت‌های دولتی و اعمال مجازات‌های شدید بخشی از تلاش دولت برای مبارزه با فساد و مبارزه با دست اندازهای توسعه در این کشور است.

منبع: ام ام نیوز پاکستان

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.