۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۶۲۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: تولید
۰

آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور بدون نفت ۴.۲ درصد است اما بخش عمده آن به رشد غیرطبیعی بخش «خدمات» بر می‌گردد. در حال حاضر در اقتصاد ایران با وجود مثبت شدن برآید رشد اقتصادی، رشد «تولید» در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی منفی است که نشان از وضعیت نامطلوب سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها به دلایل متعدد دارد.

مسیر اقتصاد/ یکی از متغیرهای اساسی در هر اقتصادی رشد اقتصادی است و در تدوین برنامه‌های توسعه و اجرای سیاست‌های اقتصادی است. بررسی و مطالعه جنبه های مختلف رشد اقتصادی دارای دو اهمیت ویژه است که یکی از آنها افزایش شناخت و آگاهی سیاستگذاران برای اخذ تصمیم، و دیگری پیش بینی نرخ رشد با الگو سازی براساس چاچوب‌های علمی و نظری است.

رشد اقتصادی از سمت هزینه نشان‌دهنده کاهش سهم «سرمایه گذاری» در اقتصاد 

بررسی آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور بدون نفت ۴.۲ درصد است اما بخش عمده آن به رشد غیرطبیعی «خدمات» بر می‌گردد. رشد اقتصادی در بخش خدمات غیرطبیعی است چرا که اساسا توسعه حوزه خدمات برای اقتصادی که از حیث صنعتی به توسعه یافتگی رسیده باشد معنادار و مفید است نه برای اقتصاد ایران.

رشد «صنایع-معادن و کشاورزی» نیز منفی و سهم آن در تولید ناخالص داخلی کاهش داشته است. رشد اقتصادی از سمت هزینه هم نشان‌دهنده کاهش سهم «سرمایه گذاری» به عنوان موتور محرک رشدهای آتی در اقتصاد است‏.

 رشد «تولید» یعنی صنعت، معدن و کشاورزی منفی بوده است

بعد از رشد منفی ۸ درصد کشاورزی در ۱۴۰۱، رشد منفی این حوزه برای چندمین فصل پیاپی نگران‌کننده است چرا که حاکی از خروج سرمایه و جریان خروجی نیروی انسانی این بخش به سمت حوزه‌های خدماتی است که این مهم احیای حوزه کشاورزی را با هزینه بالایی مواجه می‌کند.

در نتیجه رشد «تولید» یعنی صنعت، معدن و کشاورزی منفی بوده است که علت را باید در تلاطم ارزی نیمه دوم ۱۴۰۱، فشار هزینه ناشی از حذف دفعی ۴۲۰۰ به علاوه مهندسی‌ مخرب عرضه در بورس کالا و بالا رفتن شدید هزینه دسترسی به نقدینگی به دلیل الگوی اشتباه کنترل ترازنامه جست.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.