۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۸۶۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ دسته: تولید
۰

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف از همکاری مشترک ایران و اتریش در توسعه فناوری قطعه سازی خودرو خبر داد. اجرای چنین قراردادهایی توسط خودروسازان با تأمین کنندگان اصلی قطعات خودرو می تواند به انتقال تکنولوژی منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) دیروز صبح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه ویژه علم و فناوری آذربایجان شرقی قرارداد همکاری با موسسه فناوری اتریش منعقد کرده است، گفت: این قرارداد در حوزه توسعه فناوری قطعه سازی خودرو است. 

کاظمی با اشاره به اینکه انتقال تکنولوژی، همکاری در تولید و توسعه خط تولید از دیگر زمینه های همکاری است، گفت: قرار است در این کار مشترک کارگاهی تبادل دانش میان قطعه سازان داخلی با قطعه سازان اتریشی صورت گیرد.

وی گفت: این پروژه فعلا در مرحله تبادل دانش است، اما در مراحل بعدی زمینه انتقال تکنولوژی و توسعه خط تولید و در نهایت تغییر تکنولوژی خط تولید در این پروژه دیده شده است.

همکاری با تامین کنندگان قطعات منجر به انتقال فناوری خواهد شد

این قرارداد همکاری با موسسه فناوری اتریش، اقدام قابل تقدیری است، زیرا این فرآیند منجر به توسعه صنعت قطعه سازی خواهد شد و زمینه انتقال تکنولوژی موثر را فراهم خواهد کرد.

بازخوانی تجربه صنعت خودرو کره جنوبی نیز این اقدام را تایید می کند؛ زیرا این کشور قبل از توسعه یافتگی صنعت خودروی خود، به فناوری خارجی وابسته بود اما برای انتقال تکنولوژی در بیشتر موارد از طریق قراردادهای لیسانس تأمین می‌شد و نه پذیرش سرمایه‌گذاری ای که به سهامداری می‌رسید.

این موضوع در مورد هیوندایی بیش از سایر شرکت‌ها مصداق داشت و این شرکت در برابر هرگونه مشارکت خارجی که استقلال شرکت را محدود می‌کرد، ایستادگی می‌نمود. مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵% محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود.

انعقاد قرارداد با قطعه سازان به جای خودروسازان خارجی

پیشنهاد می شود بنگاه های خودروسازی برای انتقال فناوری به جای انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی، ضمن تکیه بر توان مهندسان داخلی و راه‌اندازی مراکز تحقیق ‌و توسعه بومی، برای همکاری خارجی سراغ تامین‌کنندگان قطعات و مجموعه‌های اصلی خودرو بروند.

روشی که هیوندایی آن را پیاده نموده و در یک بازه ۲۰ ساله توانایی طراحی و تولید خودرو را به شکل کامل بومی کرده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.