۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۸۸۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دکتر توکلی گفت: ضروری است بسترها و ساختارهای لازم جهت سهولت اجرای پیمان های پولی دوجانبه نیز راه اندازی شود که یکی از این بسترها استفاده از سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت است. با این سیستم دیگر آمریکا نمی تواند به اطلاعات مالی ایران دسترسی داشته باشد.

دکتر محمد جواد توکلی معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: به منظور اینکه اشراف اطلاعاتی آمریکا بر تبادلات مالی ایران در عرصه بین المللی از بین برود، ضروری است استفاده از سیستم سوئیفت که تحت اختیارات آمریکاست کنار گذاشته شود و مکانیسم های بومی لازم جهت برقراری ارتباط مالی با کشورهای طرف تجاری راه اندازی شود.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت: در کنار انعقاد پیمان های پولی دوجانبه جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت با سایر کشورها، ضروری است بسترها و ساختارهای لازم جهت سهولت اجرای این پیمان ها نیز راه اندازی شود که یکی از این بسترها استفاده از سیستم پیام رسان مالی است.

برای راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت دیر نیست

وی افزود: در دوران قبل از تحریم پیشنهاد شده بود که یک سیستم مشابه سوئیفت طراحی شود؛ ولی با این دلیل که در آن زمان نیاز آنچنانی به طراحی چنین سیستمی نبود، این طرح متوقف شد. این در حالی است که اگر همان زمان سیستم مذکور راه اندازی می شد خیلی از مشکلات مربوط به تحریم های کنونی به وجود نمی آمد.

توکلی گفت: البته در حال حاضر نیز برای اقدام جهت راه اندازی سیستم پیام رسان جایگزین سوئیفت دیر نشده و همچنان شرایط ایجاب می کند که سیستم بومی و مستقل در زمینه نقل و انتقلات مالی طراحی شود.

تفکر حاکم بر جامعه سیاستگذاری اقتصادی کشور باید متحول شود

وی در ادامه گفت: البته لازم است تا تفکر حاکم بر جامعه سیاستگذاری اقتصادی کشور نیز تحت تحول قرار گیرد؛ چراکه شرایط کنونی اقتصاد ایران عادی نبوده (آنطور که مد نظر علم اقتصاد است) و دلیل آن نیز دشمنی های کشور آمریکا است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان گفت: کاهش وابستگی به دلار و از بین بردن آثار زیانبار این ارز بر اقتصاد ایران نیازمند یک عزم و اراده جدی است. این عزم و اراده هم از ناحیه سیاستگذاران و هم از ناحیه متفکران اقتصادی باید تقویت شود. چراکه در صورت کاهش وابستگی به دلار علاوه بر رفع مشکلات تحریمی، مسائلی از قبیل مفاسد اقتصادی نیز کاهش می یابد.

گفتی است که کشور چین و روسیه که اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان خود نموده اند، سیستم پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت را نیز راه اندازی کرده اند. ایران نیز باید اقداماتی از این قبیل را برای جلوگیری از دسترسی آمریکا به اطلاعات مالی، در دستور کار قرار دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.