۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۴۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ دسته: پول و بانک کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

همزمان با رشد ۴۴ درصدی سپرده های بانک قرض الحسنه رسالت در سال ۹۵، این بانک حدود ۶ هزار میلیارد تومان وام با نرخ ۲ درصد به متقاضیان اعطا کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک‌های قرض الحسنه در ایران پس از تصویب «دستورالعمل تاسیس و فعالیت بانک های قرض الحسنه و نظارت بر آنها» در تاریخ ۲۷/۵/۱۳۸۶ توسط شورای پول و اعتبار، اجازه فعالیت در نظام بانکی را بدست آوردند.

این حرکت از جانب دولت در جهت توسعه قرض الحسنه در کشور صورت گرفت تا بدین وسیله نهادی در مقیاس بزرگتر از صندوق های قرض الحسنه موجود به تجهیز و تخصیص این منابع اقدام نماید؛ چرا که از این طریق نقل و انتقال وجوه قرض الحسنه با کارکرد بهتری در مسیر صحیح خود حرکت خواهد کرد.

بانک قرض الحسنه رسالت یکی از دو بانک قرض‌الحسنه فعال در بازار پولی کشور است که توانسته منابع زیادی را جذب خود نماید و می توان از آن به عنوان بهترین بانک قرض الحسنه کشور یاد کرد. این بانک در ماه جاری اقدام به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ ماهه خود منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۵ نمود.

رشد ۴۴ درصدی سپرده های بانک قرض الحسنه رسالت در سال ۹۵

بر اساس این گزارش، بانک قرض الحسنه رسالت در سال ۱۳۹۵ در زمینه سپرده های جاری و پس انداز قرض الحسنه به ترتیب موفق به جذب ۱۴۶۷ و ۸۰۱۲ میلیارد تومان شده است که هر کدام نسبت به سال قبل به ترتیب ۴۴% و ۴۳% رشد را نشان می دهند.

بر اساس ماده ۲۷ دستورالعمل بانک های قرض الحسنه، «بانک می تواند پس از کسر سپرده قانونی حداکثر معادل ۵% سپرده های پس انداز و ۲۰% از سپرده های قرض الحسنه جاری را به منظور سپرده احتیاطی نزد خود نگهداری نموده و مابقی را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص دهد.»

به عبارتی بانک های قرض الحسنه از جمله بانک قرض الحسنه رسالت بایستی ۹۵% از سپرده های قرض الحسنه پس انداز و ۸۰% از سپرده های قرض الحسنه جاری خود را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص دهند.

بانک قرض الحسنه رسالت ۶ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه داده است

پس از کسر نسبت ذخیره قانونی ۱۰% از سپرده های جاری و پس انداز این بانک، به ترتیب ۱۳۲۰ و ۷۲۱۱ میلیارد تومان نزد بانک جهت اعطای تسهیلات باقی خواهد ماند و اگر از هر کدام به ترتیب ۸۰% و ۹۵% طبق قانون در ارائه تسهیلات قرض الحسنه استفاده شود، می بایست در مجموع ۷۹۰۷ میلیارد تومان وام قرض الحسنه توسط این بانک اعطا شده باشد.

با این وجود عملکرد این بانک در اعطای تسهیلات قرض الحسنه رقم ۵۹۱۴ میلیارد تومان را نشان می دهد که حدود ۲۵% کمتر از میزان قانونی آن است و امید می رود که در سال جاری بهبود یابد.

گفتنی است که تسهیلات بانک قرض الحسنه رسالت نرخ ۲ درصدی داشته که تنها به عنوان کارمزد دریافت می شود و از این جهت، این بانک کاملا با مصادیق قرض الحسنه همراستاست.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.