۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۰۶۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

بر اساس آمارهای منتشر شده در گزارش ماهانه (اکتبر) اوپک، تقاضای نفت خام از تولید جهانی آن پیشی گرفته است. این نشان می دهد که توافق کشورهای اوپک و غیراوپک در کاهش عرضه نفت اثرگذار بوده و می توان پیش بینی کرد که قیمت نفت در ماه های آتی افزایش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد در آخرین گزارش ماهانه اوپک که در تاریخ ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) منتشر شده است، به موارد مختلفی از جمله بازار عرضه و تقاضای نفت و رشد اقتصادی دنیا اشاره شده که برخی از این موارد در ذیل آمده است.

رشد اقتصادی چین بیشترین رشد در میان کشورها

رشد اقتصادی در جهان همچنان در حال بهبود است. رشد اقتصادی جهان برای سال ۲۰۱۷ بین ۳.۵ تا ۳.۶ درصد پیش بینی می شود؛ پیش بینی سال ۲۰۱۸ نیز حاکی از رشد ۳.۴ تا ۳.۵ درصدی رشد اقتصاد جهانی است.

برای کشور های OECD (سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی) در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، به ترتیب رشد ۲.۲ و ۲.۱ درصدی پیش بینی شده است.

رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تا ۲.۳ درصد و برای اتحادیه اروپا در همین سال ۱.۹ درصد افزایش خواهد یافت. روسیه نیز تا سال ۲۰۱۸ به رشد ۱.۶ درصدی می رسد. رشد اقتصادی برای هند و چین نیز در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مابین ۶ تا ۷ درصد خواهد بود.

رشد ۲ درصدی تقاضای نفت در جهان

در حال حاضر نسبت به گزارش قبلی اوپک، تقاضای جهانی نفت حدود ۳۰ هزار بشکه در روز رشد نشان می دهد. داده های اخیر نشان دهنده بهبود در فعالیت های اقتصادی است. رشد تقاضای نفت عمدتا در نتیجه تقاضای نفتی بالاتر از انتظار کشورهای OECD و چین است.

در نتیجه، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ با رشد  ۱.۴۵ میلیون بشکه ای در روز به متوسط ۹۶.۸۰ میلیون بشکه در روز می رسد که حدود ۲ درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین پیش بینی می شود که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ نیز، ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. افزایش ۳۰ هزار بشکه ای تقاضا در روز به نسبت گزارش قبلی نیز به دلیل بهبود چشم انداز اقتصادی در اقتصاد جهانی به ویژه چین و روسیه است.

برای سال ۲۰۱۸ نیز، تقاضای جهانی نفت ۹۸.۱۹ میلیون بشکه در روز پیش بینی می شود.

عرضه جهانی نفت افزایش یافته است

در ماه سپتامبر (شهریور) تولید نفت خام اوپک بر اساس منابع ثانویه به میزان ۸۸ هزار بشکه در روز افزایش یافت. تولیدات NGL و سایر میعانات گازی اوپک به طور متوسط ۶.۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۸ پیش بینی می شود که نشان دهنده افزایش ۲۰۰ هزار بشکه ای در روز است.

در حال حاضر پیش بینی می شود، تولید نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۷ به ۳۲.۸ میلیارد بشکه برسد. این میزان تقریبا ۶۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سال ۲۰۱۶ است. به طور مشابه، تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۸ نیز، ۳۳.۱ میلیارد بشکه پیش بینی می شود که در حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سال ۲۰۱۷ است.

عرضه نفت کشور های غیر اوپک نیز در ماه سپتامبر به میزان ۳۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به طور متوسط ​​به ۵۷.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین با چیش بینی رشد ۶۸۰ هزار بشکه ای نسبت به سال گذشته به ۵۷.۶۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.

داده های اولیه نشان می دهد که عرضه نفت جهانی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در مقایسه با ماه قبل، ۴۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته به میانگین ۹۶.۵۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ذخایر نفتی جهان افزایش یافته است

مجموع ذخایر تجاری نفت کشورهای OECD در ماه آگوست (مرداد) به میزان ۲.۹۹۶ میلیارد بشکه رسید. این میزان ذخایر ۱۷۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ سال اخیر است. از لحاظ روزهایی که این ذخایر پوشش می دهند نیز، ۶۳.۲ روز است که ۲.۶ روز بیشتر از میانگین پنج سال اخیر است.

داده های اولیه برای ماه سپتامبر نشان می دهد که مجموع ذخایر نفت تجاری ایالات متحده به میزان ۱۶ میلیون بشکه کاهش یافته است و به ۱۲۹۴.۴ میلیون بشکه رسیده است. این میزان، ۶۲ میلیون بشکه کمتر میزان مشابه در سال گذشته است اما همچنان ۱۰۴ میلیون بشکه بیشتر از آخرین میانگین پنج سال اخیر است.

آخرین اطلاعات برای چین نیز نشان می دهد که مجموع ذخایر نفت تجاری در ماه اوت به میزان ۹.۳ میلیون بشکه کاهش یافته و به میزان ۳۷۱.۲ میلیون بشکه رسیده است که ۴.۷ میلیون بشکه کمتر از مقدار مشابه سال قبل است.

افزایش تقاضا و کاهش عرضه نفت در سه ماه اخیر

به طور متوسط در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میزان تقاضای موجود در بازار جهانی نفت ۹۲.۰، ۹۴.۰ و ۹۵.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

در طی همین سال ها میزان تولید جهانی نفت به ترتیب ۹۲.۶، ۹۵.۵ و ۹۵.۸ بوده است. این ارقام حاکی از آن است که در طول سه سال قبل از ۲۰۱۷ به طور پیوسته، مازاد تولید وجود داشته است و بین ۰.۴ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید بیشتری نسبت به تقاضا انجام می شده است.

با بررسی آمارهای ۳ فصل ابتدایی سال ۲۰۱۷، شاهد تغییر محسوس در روند عرضه و تقاضای نفت هستیم. نحوی که تولیدات در سه ماه اول، دوم و سوم ۲۰۱۷ به ترتیب ۹۶.۲، ۹۵.۸ و ۹۶.۴ و میزان تقاضا در همین سه بازه به ترتیب ۹۵.۶، ۹۶.۲ و ۹۷.۵ است.

در این گزارش شاهد این مسئله هستیم که از روند مازاد تولید نفت به سمت کسری تولید می رود به نحوی که در سه ماه دوم ۲۰۱۷ (فصل بهار ۱۳۹۶) شاهد کسری تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای و در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ (فصل تابستان ۱۳۹۶)، شاهد کسری تولید ۱.۱ میلیون بشکه ای نفت در بازار بوده ایم.

به نظر می رسد که توافق انجام شده توسط کشور های اوپک که با همراهی برخی کشور های غیر اوپک از جمله روسیه در ابتدای سال ۲۰۱۷ انجام شد، توانسته است در مدیریت بازار نفت موثر باشد؛ این توافق از آنجا که به کاهش ذخایر استراتژیک نفت در دنیا منجر می شود، یکی از عوامل موثر در قیمت جهانی نفت است.

شواهد حاکی از آن است که در صورت ادامه یافتن توافق کاهش تولید توسط کشورهای اوپک و غیر اوپک در نوامبر (آبان ماه) بایستی شاهد افزایش بیش از پیش قیمت نفت بود.

منابع آماری: گزارش ماهانه اوپک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.