۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۶۸۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۱

اوپک پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت خام تا پایان سال ۲۰۴۵ حدود ۱۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این افزایش، قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد تقاضای جهانی نفت در حال افزایش است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که افزایش تقاضا در سال‌های آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. این افزایش تقاضا ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند برقی‌سازی حمل و نقل عمومی، رشد اقتصادی در جهان و افزایش بهره‌وری انرژی، دچار کاهش شود اما تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که عوامل فوق تنها به صورت محدود می‌تواند کاهش تقاضا برای نفت را رقم بزند.

پیش‌بینی رشد ۲.۳ درصدی مصرف نفت خام تا سال ۲۰۳۰

پس از پایان همه‌گیری کرونا، مصرف جهانی نفت خام همسو با رونق اقتصاد جهان و افزایش سفر‌ها، شاهد افزایش شدیدی بود. در نقطه مقابل، تعداد زیادی از کارشناسان معتقد بودند که تقاضای نفت هرگز به سطح سال ۲۰۱۹ باز نخواهد گشت اما آمارها همراه با تحلیل‌، نشان دهنده این موضوع است که در حال حاضر، تقاضای نفت به بالاترین حد خود طی چند سال اخیر رسیده است و در سال‌های آینده نیز روند فوق را حفظ خواهد نمود.

تحلیلگران بانک آمریکا (BOFA[۱]) در یادداشت اخیری که در بیزینس اینسایدر منتشر شده است، گفته اند :«به دنبال رشد ۲.۳ میلیون بشکه‌ای در روز یا به عبارت دیگر، رشد ۲.۳ درصدی مصرف نفت خام در سال ۲۰۲۳، احتمالا تا سال ۲۰۳۰ مصرف نفت خام افزایش خواهد یافت».

مسئله مهمی که برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت وجود دارد، این است که تقاضای جهانی نفت خام در دهه فعلی و احتمالا تا پایان سال ۲۰۳۰ نیز افزایش خواهد یافت و در این بین، موضوعی که برای کشورهای تولیدکننده نفت از اهمیت بسیار زیادی برخودار است، قیمت نفت و میزان سرمایه‌گذاری در صنایع مرتبط با نفت خواهد بود.

تقاضا برای همه سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید

بنا بر پیش‌‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA[۲]) تقاضا برای همه سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید که این امر منجر به کاهش روند رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز می‌شود. در عین حال، اخیرا دبیر کل اوپک در مقاله‌ای که در وبسایت اوپک منتشر شد، تصریح کرد: «از زمان آغاز اکتشاف نفت، این صنعت شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است؛ اما مسئله‌ای که واضح است، این است که اوج تقاضا برای نفت خام هرگز قابل پیش‌بینی نیست».

اوپک در کوتاه‌مدت رشد تقاضای نفت ۴.۷ میلیون بشکه در روز را طی دو سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند، در حالی که سایر تحلیل‌گران مانند ESAI[۳] بیش از ۴ میلیون بشکه در روز و مؤسسه‌هایی مانند ریستاد انرژی[۴] و آرگوس[۵] نیز تقریبا معادل همین مقدار، رشد تقاضای نفت خام را پیش‌بینی می‌کنند.

در بلندمدت، اوپک شاهد تقاضای بسیار زیاد برای نفت خواهد بود و برآورد بلندمدت خود را در آخرین گزارش چشم‌انداز سالانه نفت در جهان به میزان قابل توجهی افزایش داده است؛ به نحوی که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۴۵ در مقایسه با ۲۰۲۲، ۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

تدبیر اوپک برای افزایش تقاضای جهانی نفت خام چه خواهد بود؟

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۴۵ بیش از ۱۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و از ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۵ برسد. در عین حال، اوپک می‌تواند با استفاده از سیاست کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی، قیمت نفت را افزایش دهد. در این بین، آمریکا تلاش خواهد کرد که با استفاده از عرضه نفت ذخیره شده خود به بازارهای جهانی، قیمت‌ها را تا حد زیادی کنترل نماید.

بنا بر گفته اوپک، بانک آمریکا و بسیاری دیگر از تحلیل‌گران، حتی با کاهش رشد تقاضای نفت خام چین، هند می‌تواند به عنوان محرک اصلی رشد مصرف جهانی نفت خام ظاهر شود و می‌توان پیش‌بینی کرد که با افزایش تقاضای هند، قیمت نفت خام بدون واکنش به سیاست آمریکا در روند صعودی قرار خواهد گرفت.

در عین حال، دبیر کل اوپک با اشاره به رویکرد سیاست‌گذارن حوزه انرژی در رابطه با افزایش تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ گفت: «به دلیل تسریع در روند توسعه صنعتی کشورهای درحال توسعه و گسترش خدمات حمل و نقل در جهان، افزایش تقاضا برای نفت خام دور از دسترس نخواهد بود و به همین منظور، سیاست‌گذاران حوزه انرژی باید رویکرد خود را در مقابل افزایش تقاضای نفت خام تغییر دهند».

پی‌نوشت:

[۱]  Bank of America

[۲]  International Energy Agency

[۳]  Environmental Sciences Association of Ireland

[۴]  Rystad energy

[۵]  Argus Media

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی

  1. قیمت نفت بره بالا آمریکا برخوردش با ایران چی میشه؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.