۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۱۸۳ ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

مؤسسه بین‌المللی استاندارد چارتر مدعی شده است با توجه به رخدادهایی مانند حمله اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه و افزایش ۳ دلاری قیمت جهانی نفت خام و تحولات مالی و پولی بازارهای جهانی، تقاضای جهانی نفت با افزایش مواجه خواهد شد و تقاضای روزانه نفت از ۱۰۳ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت‌های اوراق آتی نفت خام به بالاترین حد خود در ۵ ماهه گذشته رسیده است؛ چرا که نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت خام توسط کشورهای مختلف به اوج خود رسیده است. تعدادی از کارشناسان نیز معتقدند که بازارهای مالی منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا[۱] برای تغییر نرخ بهره و تأثیرات آن بر قیمت نفت و تقاضای آن هستند.

افزایش قیمت جهانی نفت خام پس از حملات اوکراین به تأسیسات پالایشگاهی روسیه

تحلیل‌گر انرژی مؤسسه بین‌المللی Stone X با اشاره به تأثیر حملات اخیر اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه و افزایش جهانی قیمت نفت، گفت :«حمله اخیر اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه به طور بالقوه حدود ۳۵۰ هزار بشکه از ظرفیت تولید و فرآوری نفت را کاهش داده است و قیمت نفت خام آمریکا پس از این تحولات، ۳ دلار افزایش پیدا کرده است.»

در عین حال، تحلیل‌گران بانک J.P. Morgan تخمین می‌زنند که ظرفیت صنعت پالایش روسیه پس از حملات اخیر اوکراین، حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است و به همین دلیل، اوراق آتی نفت برنت نزدیک به ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش داشته است و به ۸۵.۹۳ دلار در بشکه رسیده است و نفت خام WTI[۲] با ۱۳.۸ درصد افزایش به ۸۱.۶۶ دلار در هر بشکه رسیده است.

روند رکوردشکنی افزایش تقاضای جهانی نفت ادامه‌دار خواهد بود

تحلیل‌گران استاندارد چارتر معتقد بودند که بازارهای انرژی سال جدید میلادی را با رویکرد کاهش تقاضای نفت آغاز خواهند کرد، همان‌طور که پس از انتشار آخرین گزارش سازمان داده‌های مشترک جهانی (JODI[۳])، تقاضای نفت خام در ماه ژانویه به ۱۰۰.۲۴ میلیون بشکه در روز رسیده است و افزایش ۲.۶۷ میلیون بشکه‌ای را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

رقم ذکر شده، ۰.۲۵ میلیون بشکه در روز بالاتر از آخرین پیش‌بینی استاندارد چارتر است و تحلیل‌گران را بر آن داشت تا پیش‌بینی رشد تقاضای خود را در سال ۲۰۲۴ از ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز به ۱.۶۹ بشکه در روز تغییر دهند. کارشناسان استاندارد چارتر معتقدند که تقاضای جهانی نفت در ماه می ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود یعنی ۱۰۳.۰۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و رکورد فعلی قطعا در ژوئن و آگوست دوباره شکسته خواهد شد؛ چرا که تقاضا به ترتیب به ۱۰۳.۶۲ میلیون بشکه در روز و ۱۰۴.۳۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک پلاس از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، توانایی تأثیرگذاری بر قیمت نفت را خواهد داشت

استاندارد چارتر پیش‌بینی کرده است که بازارهای نفت در سمت عرضه با محدودیت‌های مختلفی مواجه خواهند شد. تحلیل‌گران از رشد تولید نفت خام آمریکا مطمئن نیستند و روسیه نیز با محدودیت‌های مختلفی به دلیل آسیب صنعت پالایشی خود در نبرد با اوکراین مواجه است. مجموع دلایل ذکر شده منجر به این مورد شده است که عرضه نفت به بازارهای جهانی با چالش روبه‌رو شود و قیمت نفت هم به تبع آن تحت تأثیر قرار گیرد.

مهم‌تر از آن، استاندارد چارتر پیش‌بینی می‌کند که اوپک پلاس از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، توانایی تأثیرگذاری بر بازارهای جهانی نفت را خواهد داشت. تحلیل‌گران معتقدند که اوپک پلاس این ظرفیت را دارد تا تولید سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ خود را تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز بدون رشد میزان ذخایر خود، افزایش دهد. به همین دلیل، اوپک پلاس می‌تواند تأثیر بسزایی در تغییرات قیمت نفت ایفا نماید.

پی‌نوشت:

[۱]  Federal Reserve

[۲]  West Texas Intermediate

[۳]  Joint Organisation Data Initiative

منبع: اویل‌پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.