۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۵۶۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی، پیمان پولی دوجانبه
۰

چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت دنیا به دنبال حذف دلار و جایگزینی یوان خود در تجارت نفت دنیاست. در صورتی که فشار چین به عربستان برای استفاده از یوان در مبادلات نفت نتیجه دهد، سایر تولیدکنندگان نیز از این مسئله پیروی خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد، کارل وینبرگ یک اقتصاددان برجسته در گفتگو با CNBC از احتمال به خطر افتادن حاکمیت ارز دلار در مبادلات نفتی به دلیل فشار چین بر کشور های تولیدکننده به عنوان یک تهدید یاد کرد.

وی در این رابطه گفت: چین، عربستان سعودی را مجبور به فروش نفت به یوان خواهد کرد و در صورت وقوع این مسئله، دلار ایالات متحده را به عنوان ارز واسط جهانی کنار خواهد زد که بازار نفت نیز به پیروی از آن روبرو خواهد شد.

اقتصاددان ارشد و مدیر اجرایی High Frequency Economics، گفت: پکن می تواند به عنوان یکی از مهمترین بازیکنان جهانی در تقاضای نفت تبدیل شده است چراکه عنوان “بزرگترین وارد کننده نفت در این سیاره” را از ایالات متحده ربوده است.

وینبرگ گفت: عربستان سعودی مجبور به توجه به این مسئله است زیرا یک تا دو سال دیگر، نیاز آمریکا برای نفت خام در مقایسه با تقاضای چین قابل چشم پوشی است.

وی ادامه داد: من معتقدم که قیمتگذاری نفت به یوان در حال ظهور است و به محض این که سعودی ها این مسئله را بپذیرند (یا اینکه چینی ها آن ها را مجبور کنند)، بقیه بازار نفت نیز همراه با آن ها حرکت خواهند کرد.

یوآن جایگزین دلار در تجارت نفت خواهد شد

در سال های اخیر، کشورهایی که مخالف دلار به عنوان ارز واسط جهان هستند، به تدریج سعی دارند تا آن را کنار بگذارند. به عنوان مثال، روسیه و چین تلاش کرده اند تا در تجارت نفت با غیر دلار کار کنند.

هر دو کشور تلاش خود را برای استخراج و ذخیره سازی فیزیکی طلا برای زمان سقوط احتمالی دلار افزایش داده اند.

از زمان توافق ۱۹۷۴ میان رییس جمهور آمریکا و ریچارد نیکسون و پادشاه عربستان فیصل، عربستان سعودی تقریبا تمام صادرات نفت خود را به دلار پرداخت کرده است.

با این حال، با توجه به اینکه چین واردات نفت بیشتر و بیشتری از کشورهای سراسر جهان را انجام می دهد، ایده خرید نفت با ارزی مشابه با دلار، در حال انتقال از آمریکا به پکن است.

در حال حاضر حرکت تجارت نفت از دلار به یوان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری می شود.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.