۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۳۴۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ دسته: انرژی
۰

سعیدی مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین با بیان اینکه ابزار صندوق سرمایه گذاری پروژه برای شرکت های سرمایه پذیر مناسب است، گفت: به دلیل بازدهی بالای پروژه مپنا، این شرکت حداقل سود روزشمار ۲۰ درصدی را برای سرمایه گذارن در این صندوق تضمین کرده است.

حسین سعیدی مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین در گفتگو با مسیر اقتصاد به سوالاتی در خصوص جزئیات پذیره نویسی صندوق پروژه آرمان پرند مپنا پاسخ داد و به تشریح مزایای استفاده از این ابزار جدید در تامین مالی پروژه ها از بازار سرمایه پرداخت.

مرحله اول تامین مالی صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان، در هفته جاری در کسری از ثانیه با استفاده از سرمایه های مردم در بورس انرژی انجام شد. این در حالی بود که ۴.۵ برابر اوراق عرضه شده در بورس، تقاضا برای این اوراق وجود داشت.

حسین سعیدی با اشاره به اینکه با پذیره نویسی انجام شده در روزهای گذشته در رابطه با این صندوق ابزار جدیدی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، گفت: با استفاده از این ابزار راه برای سرمایه گذاری پروژه محور سایر شرکت ها و بخش خصوصی باز شده است.

وی در خصوص تفاوت این روش با سایر روش های تامین مالی، گفت: عمده تامین مالی های انجام شده توسط بازار سرمایه تابحال با ماهیت بدهی بوده و انواع اوراق منتشر شده در بازار سرمایه نیز از این نوع است.

سهولت استفاده از صندوق پروژه نسبت به سایر روش های تامین مالی

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین انتشار اوراق بدهی برای شرکت ها را همراه با یک سری از محدویت ها دانست و گفت: صندوق پروژه نیاز به تضامینی دارد مثل ضمانت های بانکی و توثیق سهام. مسئله دیگری که در اینجا اهمیت پیدا می کند تضمین سود است چرا که سرمایه گذاران در اوراق مشارکت، انتظار سود بدون ریسک را دارند و ضمانت چنین چیزی برای بخش خصوصی ممکن است مشکل باشد.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی انجام شده برای پروژه شرکت مپنا در قالب صندوق پروژه برای اولین بار انجام شده است، خاطرنشان کرد: در واقع این روش تامین مالی با محوریت یک پروژه انجام می شود. تفاوت آن با سایر ابزار های مالی در این است که بازدهی سرمایه گذاری آن متکی است به درآمد های خود پروژه. البته پیش از این صندوق های زمین و ساختمان با همین مفهوم و در ابعاد کوچک تر وجود داشته اند ولی به این شکل و با این حجم از سرمایه گذاری، برای اولین بار است که انجام می شود.

سعیدی در مورد نحوه بازپرداخت سود در این روش گفت: هر پروژه یک جریانات درآمدی آتی دارد که پس از اتمام ساخت و تکمیل پروژه، در دوره بهره برداری از پروژه، درآمد آن نصیب سرمایه گذاران می شود. در تامین مالی پروژه محور، اتکای سرمایه گذاران به جریانات درآمدی آتی است تا به تضامین موسس. در مرحله تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری صندوق پروژه، اعتمادسازی بر اساس اعتبار مشاورین، ارکان صندوق پروژه و اساسا ماهیت پروژه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه درآمد سرمایه گذار ها به بعد از بهره برداری از پروژه بر می گردد، گفت: بعد از مشخص شدن عملکرد پروژه، سرمایه گذاران می توانند اقدام به فروش سهام خود در بورس و یا فرابورس کنند و از سرمایه گذاری خود خارج شوند. در این سازوکار، مردم واحدهای سرمایه گذاری صندوق پروژه را خریداری می کنند که خود صندوق نیز سهام شرکت پروژه را در اختیار دارد.

تفاوت صندوق پروژه با صندوق های متعارف با سود ثابت

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین با تاکید بر اینکه صندوق سرمایه گذاری پروژه تفاوت هایی با صندوق های سرمایه گذاری متعارف دارند، گفت: در صندوق های متعارف بازار، سود به سرمایه های مردم اعطا می شود، اما در صندوق های پروژه به دلیل اینکه تا تکمیل پروژه اساسا درآمدی حاصل نشده است، بنابراین سودی هم تقسیم نخواهد شد و تضمینی هم برای سودآوری در طول پروژه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین مردم به طور غیر مستقیم و با واسطه نهاد مالی تحت نظارتی که همان صندوق سرمایه گذاری پروژه است، در پروژه شریک می شوند. بعد از اتمام پروژه، صندوق سرمایه گذاری پروژه در مسیر تسویه قرار می گیرد و منحل می شود. در نهایت دارایی صندوق همان پروژه ای است که تکمیل شده و آماده بهره برداری است. پس از آن واحدهای سرمایه گذاری صندوق که در دست مردم بوده است، تبدیل به سهام پروژه می شود.

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین درباره نحوه فروش واحدهای سرمایه گذاری مردم پس از تکمیل پروژه، گفت: سهام شرکتی که آماده بهره برداری است، قابلیت واگذاری با ارزش افزوده حاصل تکمیل پروژه را داراست. لذا با عرضه عمومی در بازار سرمایه، افراد می توانند اقدام به خروج کرده و سود خود را شناسایی کنند.

تضامین بیشتر در اولین پذیره نویسی برای جذابیت سرمایه گذاران

سعیدی گفت: در مورد خاص صندوق پروژه آرمان پرند مپنا به دلیل تجربه اول استفاده از این ابزار و آشنایی سرمایه گذاران با آن، مدلی بازار پسند تر نسبت به حالت عادی عرضه شد.

وی افزود: شرکت تامین سرمایه امین به عنوان متعهد پذیره نویس و بازار گردان با همکاری مدیر صندوق که شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی است، مدلی را در نظر گرفتند که ریسک ها برای سرمایه گذار ها کاهش پیدا کند.

تضمین حداقل ۲۰ درصدی با ریسک تقریبا صفر

سعیدی در مورد تضامینی که به منظور جذابیت بیشتر در این پروژه لحاظ شده اند، گفت: بازارگردان در طی دوره عمر صندوق، اقدام به بازارگردانی واحدهای سرمایه گذاری با نرخ ۲۰ درصد می کند. در واقع سرمایه گذاران چنانچه در حین انجام پروژه بخواهند واحد های خود را نقد کنند، تامین سرمایه امین با نرخ روزشمار ۲۰ درصد خرید می کند و در صورت خروج در انتهای یک سال با نرخ ۲۲/۵ درصد این اقدام انجام می شود.

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین درباره ریسک های مربوط به این پروژه گفت: با توجه به اینکه پیشرفت فیزیکی حال حاضر پروژه حدود ۹۰ درصد است، درکنار اینکه نیروگاه گازی پرند در حال فعالیت است و شرکت مپنا به عنوان یکی از ۵ شرکت بزرگ کشور به عنوان پشتوانه این پروژه حضور دارد، ریسک سرمایه گذاری در این پروژه تقریبا صفر است.

حضور مپنا به معنای پوشش ریسک های موجود

وی درباره جایگاه شرکت مپنا در این پروژه گفت: شرکت مپنا در این پروژه در واقع موسس صندوق هست و ارزش دارایی های صندوق حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که مالکیت آن با شرکت مپنا است و از این مبلغ، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آن عرضه شده است. بنابراین سهامدار عمده صندوق سرمایه گذاری پروژه، خود شرکت مپناست.

سعیدی با اشاره به اینکه شرکت مپنا یک شرکت معظم پیمانکاری است و پروژه های زیادی در حوزه برق دارد، گفت: بنابراین اگر فضا برای استفاده از ابزار تامین مالی صندوق پروژه باز شود، می تواند از مزایا و فوائد بلندمدت آن بهره مند شد. پیش از این نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق شرکت تامین سرمایه امین در قالب اوراق اجاره تامین مالی انجام شده بود.

وی در پایان سهولت استفاده از این ابزار را معطوف به بحث تضامین دانست و گفت: نبود الزام در مورد وجود تضامین از دیگر مزایایی است که شرکت ها را برای استفاده از این ابزار ترغیب می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.