۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۰۵۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

طبق قانون انتزاع نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند مدیریت واردات محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی بسپارند تا در صورت افزایش تولید، واردات محصولات کشاورزی متوقف شود؛ اما در حال حاضر این قانون به طور کامل اجرا نمی شود و دستگاه های دولتی با ترفندهایی این قانون را دور می زنند.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در تاریخ ۴ مهرماه سال جاری با اشاره به وضعیت واردات و قاچاق محصولات کشاورزی گفت: برخی مقامات دولتی، وزارت جهاد کشاورزی و قانون انتزاع به عنوان قانون مصوب مجلس را دور می‌زنند.

طبق گزارش های قبلی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر فقط چهار محصول کشاورزی نظیر نارگیل، انبه، آناناس و موز بدلیل عدم تولید این محصولات در داخل مجوز واردات به کشور را دارند. اما برخلاف این مجوز، در زمان برداشت محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی و پیاز و حتی پرتقال حجم زیادی از محصولات وارداتی در بازار عرضه می شود که این موضوع برخلاف اجرای صحیح قانون انتزاع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

هدف از تصویب قانون انتزاع جلوگیری از واردات بی رویه محصولات خارجی بوده است

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم شورای اسلامی ۴ مهر در این مورد گفت: «با توجه به عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات محصولات کشاورزی، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند مدیریت واردات محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی بدهند تا در صورت افزایش تولید واردات محصولات کشاورزی متوقف شود.»

این اختیار که تحت عنوان قانون انتزاع از سال ۹۳ اجرایی شد، نتایج مثبت بسیاری نظیر کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی و افزایش تولیدات محصولات استراتژیک نظیر گندم و شکر را به دنبال داشت.

اما اجرای ناقص این قانون باتوجه به ساختارهای قبلی موجود در وزارت صنعت، معدن وتجارت باعث شد همچنان ایراداتی در نوع اجرای قانون وجود داشته و اهداف پیش بینی شده در قانون به طور کامل محقق نشود.

دستگاه های دولتی وزارت جهاد کشاورزی را دور می زنند

در این رابطه عباس پاپی زاده گفت: «به نظر می‌رسد دستگاه‌های دولتی از جمله شورای اقتصاد، وزارت جهاد کشاورزی را دور زده و با صدور مجوزهایی عملا اجرای قانون مجلس را ابتر می گذارند و با واردات محصولات کشاورزی آسیب زیادی به کشاورزان وارد می کنند.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در سال ۲۵ میلیارد دلار محصولات قاچاق وارد کشور می شود، اظهار داشت: اخیراً گفته می شود ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا انجام می گیرد که محصولات کشاورزی سهم بزرگی از این آمار را دارد.»[۱]

با توجه به آنکه این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دولت مکلف به اجرای دقیق این قانون است، نمایندگان بایستی با نظارت دقیق خود از انحراف در اجرای این قانون جلوگیری نمایند.

تکمیل قانون انتزاع منجر به جلوگیری از تخلف دستگاه‌های دولتی خواهد شد

وجود ساختارهای قبلی مرتبط با وظایف فعلی وزارت کشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از مواردی است که باعث بروز انحراف در اجرای درست قانون انتزاع و دور زدن وزارت جهادکشاورزی می‌شود.

دستگاه هایی که بایستی هرچه زودتر از وزارت صنعت، معدن وتجارت جدا شده و به وزارت جهادکشاورزی در جهت اجرای درست قانون انتزاع منتقل شوند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولید کنندگان، سازمان توسعه تجارت (در بخش های مرتبط با کشاورزی) و دفتر صنایع غذایی (به طور کلی صنایع مرتبط با کشاورزی) است.

در این راستا انتظار می رود نمایندگان مجلس هرچه سریعتر نسبت به اجرای صحیح این قانون پیگیری های لازم را به عمل آورده و از بروز ناهماهنگی های بیشتر جلوگیری نمایند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت کد خبر ۳۴۹۷۵۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.