۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۷۱۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ دسته: کشاورزی
۰

طی هفته های جاری از یک سو به دلیل عدم نظارت بر عرضه نهاده های مصرفی تولید گوشت مرغ و از سوی دیگر به دلیل کاهش صادرات این محصول، قیمت گوشت مرغ در بازار دچار نوساناتی شده است. نیاز است تا وزارت جهاد کشاورزی با در اختیار گرفتن ابزارهای کامل قانون تمرکز وظایف، این مسئله را مدیریت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کاهش قیمت گوشت مرغ و افزایش قیمت تخم مرغ طی روزهای گذشته در بازار از جمله اتفاقات مهم در حوزه تنظیم بازار محصولات غذایی بود.

با شروع ماه مبارک رمضان، معمولا رشد تقاضای محصولات غذایی منجر به افزایش قیمت این محصولات در بازار می شد، اما در سال جاری این موضوع در عرضه گوشت مرغ کاملا برعکس بوده است.

زیان تولیدکنندگان گوشت مرغ به علت عدم تعادل در عرضه و تقاضا

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ۹ خرداد ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد در رابطه با وضعیت تولید و عرضه گوشت مرغ اعلام کرد: رشد تولید و پائین بودن میزان تقاضای مصرف گوشت مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون موجب افت قیمت این کالا در بازار شده است.

مهدی یوسف خانی افزود: این کاهش قیمت مرغ به هیچ وجه خوشایند تولید کنندگان داخلی نیست چرا که قیمت تمام شده تولید مرغ در حال حاضر به ازای هر کیلو با توجه به افزایش قیمت نهاده ها دستکم پنج هزار و ۲۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: این در حالی است که فروش مرغ در درب مرغداری جهت کشتار به ازای هر کیلو امروز چهار هزار و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری می شود.

وی ضمن اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی تقاضا برای مصرف مرغ در دو ماهه اخیر افزود: مرغداران در شرایط فعلی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هرکیلو گوشت مرغ زیان می دهند.

علت گرانی گوشت مرغ در درب مرغداری ایجاد انحصار در عرضه نهاده های تولید مرغ

این در حالی است که برخی از عرضه کنندگان گوشت مرغ دلیل افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ در درب مرغداری ها را ناشی از افزایش قیمت نهاده های مصرفی آنان بعد از گرانی نرخ ارز می دانند.

آنان معتقدند علیرغم آنکه دولت یارانه‌‌ی وارداتی به وارد کنندگان این نهاده ها تخصیص داده است، اما عدم وجود نظارت در این موضوع منجر به ایجاد انحصار و سوداگری شده است.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی‌ ۴ خرداد ماه در همین راستا اعلام کرده بود: با افزایش نرخ ارز و افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی نهاده ها، هزینه نهاده تولید برای مرغداران گران شد و از سویی دیگر نیز قیمت مرغ در بازار کاهش پیدا کرد که این موضوع ادامه فعالیت را برای تولیدکنندگان مرغ بسیار سخت کرده است.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست با آنکه دولت ارز یارانه‌ای به واردکنندگان نهاده می‌دهد، اما این واردکنندگان حتی نهاده‌هایی را که با ارز ۳۵۰۰ تومانی وارد کرده‌اند، با دلار ۶ هزار تومانی محاسبه کرده و می‌فروشند. [۱]

لزوم صادرات گوشت مرغ به منظور مدیریت مازاد عرضه این محصول

در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی، به دلیل اینکه مسئول تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی است باید به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عدم زیان تولیدکنندگان گوشت مرغ برنامه ریزی مناسبی جهت ساماندهی بازار انجام دهد.

یکی از اقدامات مناسب وزارت جهاد کشاورزی در مقطع کنونی صادرات محصول مازاد تولید شده به کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان و روسیه است که می تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان گوشت مرغ نماید.

شایان ذکر است عدم نظارت و پیشگیری مناسب سازمان دامپزشکی در مهار بیماری آنفلونزای پرندگان زمستان سال گذشته منجر به کاهش عرضه گوشت مرغ و افزایش قیمت این محصول طی چند ماه گذشته شده بود که متاسفانه در آن مقطع به منظور جبران نیاز بازار، از صادرات این محصولات به کشورهای هدف جلوگیری شد و بازارهای صادراتی را از تولید کنندگان گرفت.

تکمیل قانون تمرکز با انتقال ابزارهای نظارت بر بازار محصولات غذایی به وزارت جهاد کشاورزی

مسلما وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بازوی اجرایی مناسب در نظارت بر بازار محصولات مصرفی مردم طبق قانون تمرکز وظایف نیاز دارد.

در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که نهاد ناظر بر شرایط بازاری محصولات مصرفی است، باید بر اساس قانون تمرکز وظایف در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد تا این دستگاه با ابتکار عمل بیشتری بتواند بازار محصولات مصرفی مردم را مدیریت نماید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر ۱۳۹۷۰۳۰۴۰۰۰۲۸۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.