۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۴۵۹ ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به درخواست نوبخت مبنی بر لزوم تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت و کشاورزی گفت: تفکیک بخش بازرگانی از این دو حوزه در مجلس رای نخواهد آورد و تقاضای دولت در این خصوص برخلاف مصالح کشور است.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با مسیر اقتصاد به درخواست سخنگوی دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه ها پاسخ داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ارائه ی توضیحاتی در مورد دلایل تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از دلایل ادغام وزارتخانه ها بهبود شرایط تولید محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه تاکید کرد: خوشبختانه در ۴ سال گذشته با ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی شرایط تولید محصولات بهبود یافته است و دستاوردهای مهمی در حوزه کشاورزی نصیب کشور شده است.

حمایت از تولید و کاهش واردات دو دستاورد مهم ادغام بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی

افضلی کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی ۹ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳ میلیارد دلار در سال ۹۵ را یکی از مهم ترین دستاورهای ادغام بخش بازرگانی در وزارت کشاورزی دانست.

وی همچنین خودکفایی در تولید محصولات اساسی نظیر گندم، شکر، برنج و دانه های روغنی را از دیگر دستاوردهای این ادغام عنوان کرد.

مشکل تنظیم بازار تخم مرغ با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی قابل حل است

افضلی در ادامه به وضعیت تولید تخم مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: نباید یک اتفاق مقطعی به عنوان یک موضوع قابل تعمیم به کل بخش تولید و بازرگانی مطرح شود.

وی گفت: در بخش تولید تخم مرغ مشکلاتی در مهار بیماری تنفسی و خرید نهاده های تولید رخ داد که این موضوع باید با ساماندهی وزارت جهاد کشاورزی حل گردد و تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به بازار محصول و یا تولید آن نخواهد کرد.

منتفی بودن تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی و صمت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه اظهار داشت: دولت باید برای بار آخر تکلیف خود را با موضوع ادغام وزارتخانه ها مشخص کند و هر سال به دنبال ادغام و یا تفکیک آن ها نباشد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه تصریح کرد: دولت باید طبق قانون برنامه ششم توسعه در طول اجرای این برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را کم کند، این درحالی است که با تفکیک وزارتخانه ها بخش دولتی بزرگتر خواهد شد.

افضلی در پایان گفت: تفکیک بخش بازرگانی از دو حوزه کشاورزی و صنعت در مجلس رای نخواهد آورد و تقاضای دولت مبنی بر تفکیک این دو حوزه از یکدیگر امری غیر ممکن است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.