۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۳۷۲ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ دسته: کشاورزی
۰

دکتر شیخی مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تفکیک مجدد بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی آسیب جدی به تولیدات کشاورزی وارد می کند، گفت: در صورتیکه مجلس با تفکیک این بخش از وزارتخانه ها موافقت کند، زمینه افزایش واردات را فراهم خواهد کرد.

عبدالمجید شیخی مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی و استاد رشته اقتصاد در دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد تصمیم دولت و مجلس برای تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی را اشتباه بزرگ تلقی کرد.

شیخی نگارنده کتاب شاخص های امنیت غذایی در پدافند غیرعامل، گفت: متاسفانه زمانی که مدیریت بخش توزیع از تولید جدا بود، همواره تولید داخلی به حاشیه می رفت و نظام توزیع مبتنی بر واردات در کشور شکل می گرفت.

کاهش مشکلات تولیدکنندگان کشاورزی با اجرای قانون تمرکز

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: پیش از سال ۹۱ وزارت بازرگانی مسئول توزیع محصولات کشاورزی بود و معمولا به دلیل وجود رانت های ویژه در نظام اقتصادی، همواره واردات بر تولید برتری داشت.

شیخی تصریح کرد: در سال های جدایی وظایف بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی تمام وظایف تولیدی در اختیار این وزارتخانه قرار داشت و این دستگاه هیچ نظارت و تصمیم گیری برای بازارسازی محصولات تولیدی نداشت.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این زمان اگر کشاورزان مازاد بر نیاز کشور تولید می کردند، متهم به بی کیفیتی در تولید محصولات می شدند و زمانی که کمتر از میزان نیاز کشور تولید انجام می گرفت آنان متهم به عدم توان تولیدی می شدند.

وی اظهار داشت: در هر دو صورت این تولیدکنندگان هستند که همواره متهم و منزوی می‌شوند که خوشبختانه با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی کمتر شاهد این مشکلات هستیم.

https://masireqtesad.ir/30757/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF/

واردات محصولات غذایی مانند بیماری تولید داخلی را تضعیف می کند

این استاد دانشگاه در مورد تشکیل مجدد وزارت بازرگانی تاکید کرد: درصورت تشکیل دوباره این وزارتخانه، واردات محصولات کشاورزی تولید داخلی را منزوی خواهد کرد.

وی در توصیف مجوزهای وزارت بازرگانی سابق برای واردات محصولات کشاورزی گفت: واردات و قاچاق محصولات خارجی مانند بیماری است که تولید داخلی را ضعیف و ناکارآمد می کند.

وجود ادبیات علمی قانون تمرکز در متون علمی و دانشگاهی

شیخی با اشاره به اجرای قانون تمرکز در دولت یازدهم گفت: دولت به جای حل مشکلات و موانع فعلی تولید و بخش کشاورزی، در حال مشکل تراشی بیشتر در این حوزه است.

وی گفت: ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی مبانی علمی دقیقی در ادبیات دانشگاهی دارد به گونه ای که تحت عنوان “زنجیره ارزش” و “مدیریت یکپارچه تولید وتوزیع محصولات” شناخته می شود.

وزارت جهاد کشاورزی باید ابزارهای قانونی خود را در دست بگیرد

استاد دانشگاه تاکید کرد: جدایی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد ناهماهنگی در بخش های تولیدی و بازار محصولات کشاورزی خواهد شد و در صورتی که مجلس این تصمیم را بگیرد کار بسیار غلطی است.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بایستی به منظور استفاده بهتر از قانون تمرکز وظایف، ابزارهای اجرای این قانون را به طور کامل در اختیار بگیرد و برنامه ریزی مناسبی برای آن انجام دهد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال بایستی نهادهای موازی این وزارتخانه حذف شود و وزارت جهاد کشاورزی سامانه جامعی از الگوی تنظیم بازار محصولات کشاورزی راه اندازی کند، به گونه ای که اطلاعات کاملی از میزان تولید محصولات کشاورزی با قید زمانی تولیدات در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است دکتر عبدالمجید شیخی عضو هیات علمی دانشگاه در رشته علوم اقتصادی است که کتب زیر به قلم ایشان تدوین شده است:

  • شاخص های امنیت غذایی در پدافند غیرعامل
  • الگوی بهينه نظام توزیع و ذخیره سازی گندم، آرد ونان
  • فرصت های اقتصادی در چرخه بازرگانی و توزیع گندم
  • توسعه اقتصادی و برنامه ریزی


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.