۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۳۰ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

در حال حاضر ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی در سراسر جهان حدود ۳۰۵ گیگاوات ساعت در سال است. این در حالیست که میزان تولید برق از انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها در حدود ۵۰ گیگاوات ساعت بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر کشورهای جهان تمایل خود را برای کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر نشان داده اند. در این میان استفاده از انرژی خورشیدی یکی از راه های مناسب پیش روی کشورها برای تولید انرژی تجدید پذیر و پاک با هدف کاهش وابستگی به مصرف سوخت های فسیلی است.

در سال های اخیر تولید انرژی خورشیدی در جهان روندی بسیار صعودی داشته و هرساله بر میزان تولید و استفاده از آن افزوده می شود. طبق برآوردهای انجام گرفته در حال حاضر ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی در سراسر جهان در حدود ۳۰۵ گیگاوات ساعت در سال است. این در حالیست که میزان تولید برق از انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها در حدود ۵۰ گیگاوات ساعت بوده است.

میزان رشد تولید برق از انرژی خورشیدی در سراسر جهان نیز روندی صعودی دارد به طوریکه در سال ۲۰۱۶ میلادی این میزان با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده و به حدود دو برابر رسیده است.

گرچه میزان تولید و مصرف انرژی در جهان سالانه به بیش از صدها میلیون گیگاوات ساعت می رسد و در حال حاضر انرژی خورشیدی سهم بسیار کمی از تولید برق جهان دارد، اما روند صعودی تولید انرژی خورشیدی نشان از آن دارد که در آینده سهم آن افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مهم ترین معضل فعلی پیش روی توسعه صنعت تولید برق از انرژی خورشیدی بالا بودن نسبی قیمت تمام شده برق تولیدی است. با اینحال در طول سال های اخیر با پیشرفت فناوری های این حوزه و حمایت های دولت ها، قیمت تمام شده برق تولیدی از انرژی خورشیدی در حال کاهش است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژی خورشیدی در حدود ۲۷ سنت بوده است. در حالی که در حال حاضر این قیمت با کاهش ۷۰ درصدی به حدود ۸ سنت رسیده است.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.