۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۳۳۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲ دسته: انرژی
۰

با رسیدن به اوج روزهای آفتابی تابستان و افزایش شدت و زمان تابش در طول روز، انتظار می‌رود که میزان تولید برق از طریق صفحات خورشیدی، افزایش یابد اما کارایی این پنل‌ها رابطه عکس با گرما دارد و با افزایش دما، میزان تولید برق‌شان تا ۲۵ درصد افت می‌کند. توصیه بی‌محابا برای استفاده از مزارع خورشیدی در مناطق خشک و کویری ایران که اتفاقا تابش کمی و کیفی مناسبی دارند، بدون توجه به مسئله گرمای بسیار بالای برخی از این مناطق، منجر به هدررفت منابع و سرمایه‌های کشور خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد رکوردشکنی موج گرما در اروپا به معنای رکورد تولید انرژی خورشیدی نیست، زیرا دمای بسیار بالا در واقع کارایی پنل‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد.

دانشمندان می گویند از آنجایی که دمای هوا در بریتانیا در این هفته با بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ فارنهایت) به بالاترین حد خود رسیده است، خروجی انرژی خورشیدی رکوردی را ثبت نکرده است و بعید به نظر می رسد که در میان دماهای بسیار بالا این کار را انجام دهد.

اداره هواشناسی انگلیس اعلام کرد که روز سه‌شنبه دمای ۴۰.۳ درجه سانتیگراد (۱۰۴.۵۴ فارنهایت) در بریتانیا ثبت شد که این اولین بار است که در بریتانیا دما از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

تولید برق خورشیدی علاوه بر تابش مناسب به دمای پایین نیاز دارد

با این حال، توان خروجی در طول موج گرما به کمتر از سطوحی رسیده است که معمولاً در بهار زمانی که آفتاب وجود دارد به دست می‌آید، اما دماها سردتر هستند.

جیمی تیلور استاد دانشگاه شفیلد در این زمینه، گفت: «به دلیل تعادل بین تابش و دما است که رکورد بیشترین تولید نیم ساعته همیشه در آوریل یا مه است، زیرا در آن زمان هوای آفتابی اما نسبتاً خنک داریم.»

به گفته انجمن تجاری انرژی خورشیدی انگلستان، در حالی که تولید خورشیدی در روزهای اخیر نسبتاً بالا بوده است، هیچ رکوردی را شکسته است.

کریس هیوت، مدیر عامل شرکت انرژی خورشیدی بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفت: «گرما به خودی خود کارایی پنل‌های خورشیدی را اندکی کاهش می‌دهد. پس انتظار نداشته باشید که رکوردها را ببینید.»

دمای بالا تا ۲۵ درصد، بازدهی پنل‌های خورشیدی را کاهش می دهد

در دماهای بسیار بالا، تعداد بسیار زیادی از الکترون های صفحه خورشیدی برانگیخته می شوند که باعث کاهش ولتاژ تولید و بازده پنل می شود.

بر اساس گزارش یک شرکت توزیع‌کننده تجهیزات خورشیدی در ایالات متحده، هوای گرم می‌تواند بازده پنل‌های خورشیدی را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهد. ممکن است غیرقابل درک به نظر برسد، اما افزایش دما بر کارایی پنل خورشیدی تاثیر منفی می گذارد.

ماژول های فتوولتائیک در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد، حدود ۷۷ درجه فارنهایت آزمایش می شوند و بسته به محل نصب آنها، گرما می تواند کاهش یابد. بازده خروجی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد، با افزایش دمای پنل خورشیدی، جریان خروجی آن به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که ولتاژ خروجی به صورت خطی کاهش می‌یابد.

در موقعیت‌یابی نیروگاه‌های برق خورشیدی، دمای هوا عامل تعیین‌کننده است

همانطور که در گزارش اشاره شده است، زمانی که دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد در کشورهای اروپایی رسیده است، بازدهی تولید برق کاهش پیدا کرده است و علیرغم اینکه در تابستان، صفحات خورشیدی بیشتر در معرض تابش خورشید هستند اما میزان تولید برق نسبت به بهار افزایش پیدا نکرده است.

در کشور ما نیز مناطق مرکزی و جنوبی کشور به دلیل نزدیک‌تر بودن به خط استوا، عموما از زاویه و ساعات تابش مناسبی برخوردار هستند اما مسئله‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که عامل دمای هوا نیز در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

افزایش دما به صورت مطلق موجب کاهش کارایی صفحات خورشیدی می شود. علاوه بر این در دماهای بالاتر نه تنها موجب افزایش استهلاک و کاهش عمر مفید تجهیزات می‌شود بلکه احتمال آتش‌سوزی و از بین رفتن نیروگاه خورشیدی نیز به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

فارغ از اینکه تولید برق خورشیدی صرفا در برخی از ساعات پیک به کمک شبکه توزیع برق می آید و قابلیت ذخیره‌سازی نیر در آن وجود ندارد، توصیه بی‌مهابا برای استفاده از مزارع خورشیدی در مناطق خشک و کویری ایران که اتفاقا تابش کمی و کیفی مناسبی دارند بدون توجه به مسئله گرمای هوا آن مناطق که دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد را نیز تجربه می‌کنند، منجر به هدررفت منابع و سرمایه‌های کشور خواهد شد.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام: انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.