۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۴۹۹ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ دسته: انرژی
۰

سرمایه گذاری در ساخت پایانه های واردات گاز مایع و خرید گاز مایع از آمریکا یکی از مسیرهای کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است. کشورهای اروپایی در حال سرمایه گذاری گسترده در این زمینه هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد حرکت کشورهای اروپایی به سمت سرمایه گذاری بر ساخت پایانه های وارداتی گاز مایع، از طرفی از وابستگی آن ها به گاز روسیه می کاهد و از طرف دیگر زمینه را برای افزایش صادرات آمریکا به این کشورها فراهم می کند.

در حال حاضر کشورهای اروپای وابستگی قابل توجهی به واردات گاز از کشور روسیه دارند. در سال ۲۰۱۶ کشورهای اتحادیه اروپا بیش از ۳۴ درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات از کشور روسیه تأمین کرده اند که در مقایسه با سال قبل از آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

این در حالیست که دیگر کشورهای اروپایی همچون بلغارستان، فندلاند، یونان، استونی، لتونی، لیتوانی، صربستان و اسلواکی وابستگی بیشتری به واردات گاز از روسیه دارند و دست کم ۶۰ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کنند.

وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه، این امکان را برای کشور روسیه فراهم کرده که در زمان های ایجاد تنش، از اهرم وابستگی اروپا به گاز استفاده های سیاسی نماید. به طور مثال روسیه چندین بار گاز صادراتی خود به اوکراین را در پی بحران های به وجود آمده قطع کرده که آخرین مورد آن سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ می باشد.

علاوه بر این کشورهای اتریش، مجارستان، لهستان و اسلواکی نیز در سال ۲۰۱۴ درپی حمایت از اوکراین در تقابل با روسیه، شاهد قطع موقت گاز صادراتی از روسیه بوده اند.

گاز تولیدی اروپا روبه پایان است

در حال حاضر بخشی از نیاز گاز کشورهای اروپایی از تولید داخلی برخی کشورها همچون هلند و نروژ تأمین می گردد. اما ذخایر گازی این کشورها با سرعت زیادی روبه پایان است. به طور مثال طبق آمار منابع دولتی کشور هلند، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از منابع گازی این کشور به مصرف رسیده است و در آینده نزدیک دیگر هلند از فهرست صادرکنندگان گاز و مدتی بعد تر از تولیدکنندگان گاز خارج خواهد شد.

با توجه به این موضوع که اروپا در آینده نزدیک باید بخش بیشتری از گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین کند، مسئله تأمین گاز اروپا و وابستگی کشورهای اروپایی به گاز وارداتی از روسیه اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در واقع کشورهای اروپایی در صورتی که نتوانند جایگزین های جدیدی برای گاز روسیه پیدا کنند، در آینده به مرور زمان وابستگی بیشتری به گاز روسیه خواهند داشت.

سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در ساخت پایانه های واردات گاز مایع

در این میان سرمایه گذاری بر ساخت پایانه های وادرات گاز مایع یکی از مسیرهای اصلی پیش روی کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به واردات گاز روسیه است. اما برای این کار لازم است کشورهای اروپایی سرمایه گذاری قابل توجهی در ساخت پایانه های وارداتی انجام دهند.

تا به حال کشورهای لیتوانی و لهستان اقدام به ساخت پایانه های وارداتی نموده اند و قراردادهای بلندمدت واردات گاز مایع از آمریکا را نیز منعقد کرده اند. کشور کرواسی سومین کشوری است که در حال نهایی کردن سرمایه گذاری ساخت پایانه وارداتی گاز مایع در جزیره کرک و واردات گاز مایع از آمریکاست.

آمریکا به دنبال افزایش صادرات گاز مایع به کشورهای اروپایی

یکی از سیاست های اصلی آمریکا در ماه های اخیر کمک به سرمایه گذاری کشورهای شرق اروپا برای سرمایه گذاری در ساخت پایانه های واردات گاز مایع و خرید گاز مایع از آمریکا بوده است. این سیاست علاوه بر افزایش درآمد آمریکا منجر به کاهش وابستگی اروپا به گاز وارداتی از روسیه خواهد شد.

در همین راستا اخیرا آمریکا با رایزنی با کشور کرواسی، قصد دارد به این کشور در ساخت یک پایانه وارداتی گاز مایع کمک نماید و با این کشور یک قرارداد صادرات گاز بلندمدت منعقد نماید.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور کرواسی از ساخت پایانه وارداتی گاز مایع در جزیره کرک و واردات گاز مایع از آمریکا حمایت کرده و اعلام کرده است که آمریکا هیچگاه از صادرات گاز به عنوان اهرم فشار علیه کشورها استفاده نخواهد کرد.

در مقابل روسیه نیز به دنبال جلب نظر کشورهای اروپایی برای ساخت خطوط لوله بیشتر و صادرات بیشتر گاز به این کشورهاست. به طور مثال خط لوله نورد استریم ۲ که روسیه را به طور مستقیم به آلمان متصل می کند یکی از پروژه های مدنظر روسیه برای افزایش صادرات گاز از طریق خط لوله است.

ساخت پایانه های وارداتی و خرید گاز مایع هزینه زیادی لازم دارد

با اینحال سرمایه گذاری در ساخت پایانه های وارداتی هزینه های زیادی برای کشورهای اروپایی به همراه خواهد داشت و علاوه بر این قیمت گاز مایع وارداتی از آمریکا قابل رقابت با قیمت گاز روسیه نخواهد بود.

به طور کلی به دلیل حضور روسیه در بازار گاز اروپا و خطوط لوله گسترده این کشور، قیمت گاز مایع در بازارهای اروپایی به مراتب پایین تر از قیمت گاز مایع در بازارهای آسیایی است. از این رو تولیدکننده های عمده گاز مایع دنیا همچون قطر و استرالیا، در حال حاضر تمایلی به صادرات گاز مایع به کشورهای اروپایی ندارند و ترجیح می دهند گاز مایع خود را با قیمتی به مراتب بیشتر به کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ارسال  نمایند.

در چنین شرایطی ورود آمریکا، به عنوان قدرت نوظهور در عرصه صادرات گاز مایع به بازار کشورهای اروپایی از نظر صرفه اقتصادی با چالش های جدی مواجه است.

با اینحال حضور آمریکا در بازار اروپا و واردات گاز مایع این کشور می تواند اهرمی بسیار قدرتمند در اختیار کشورهای اروپایی باشد تا از وابستگی خود به گاز روسیه بکاهند و در مواجهه با روسیه چندان هم دست پایین را نداشته باشند.

منبع: نشنال اینترست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.