۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۱۸۹ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ دسته: انرژی
۰

رقابت تولیدکنندگان گاز مایع جهان برای افزایش تولید و صادرات در حال گسترش است. طبق پیش بینی ها کشور استرالیا با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد رقابت کشورهای تولیدکنندگان گاز جهان در تولید گاز مایع روز به روز شدید تر و جدی تر می شود و کشورهایی همچون قطر، آمریکا و استرالیا در حال افزایش قابل توجه ظرفیت تولید گاز مایع خود هستند.

یکی از کشورهایی که در طول سال های اخیر توانسته است به میزان قابل توجهی به ظرفیت تولید گاز خود بیفزاید، کشور آمریکاست. این کشور برای دهه های طولانی واردکننده گاز محسوب می شد اما در طول سال های اخیر ظرفیت تولیدی خود را افزایش داده و اکنون به طور خالص یک صادرکننده گاز طبیعی محسوب می شود.

در طول سال های اخیر کشور آمریکا پروژه های تولیدی گاز طبیعی را افزایش داده و بخش قابل توجهی از آن را از طریق تولید گاز مایع به دیگر کشورهای جهان صادر نموده است.

تا پیش از سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات گاز طبیعی آمریکا کمتر از یک میلیارد فوت مکعب در روز بوده اما در حال حاضر میزان صادرات گاز آمریکا به حدود ۳ میلیارد فوت مکعب در روز رسیده و با اجرایی شدن پروژه های دیگر تا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، صادرات گاز آمریکا به حدود ۱۰ میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

اما با وجود افزایش تولید گسترده گاز مایع آمریکا و همچنین دیگر کشورهای تولیدکننده گاز همچون قطر و روسیه، این کشور استرالیا است که طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر کشور قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایع جهان محسوب می شود. اما با اینحال کشور استرالیا نیز پروژه های تولید گاز متعددی در بنادر خود آغاز کرده که با اجرایی شدن این پروژه ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی، این کشور جایگاه قطر را از آن خود خواهد کرد. طبق اعلام برخی منابع، کشور استرالیا تا به حال بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در پروژه های تولید گاز مایع خود سرمایه گذاری کرده است.

همچنین کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی جزء واردکنندگان اصلی گاز مایع محسوب می شوند و چشم انداز اقتصادی مناسب این کشورها روند روبه رشد واردات گاز مایع آن ها را نوید می دهد. از طرف دیگر قیمت گاز مایع در بازارهای کشورهای آسیایی به مراتب گران تر است.

کشور استرالیا نیز در مقایسه با دیگر کشورهای تولیدکننده گاز مایع همچون آمریکا، قطر، روسیه و نروژ جایگاهی به مراتب بهتر برای صادرات به کشورهای چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی دارد.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.