۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۵۹۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ دسته: کشاورزی
۰

یزدان سیف با اشاره به تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ تنی برنج در سال جاری گفت: نسبت به سال ۹۲ حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کمتر برنج وارد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد)، روز جمعه هفته گذشته خبرگزاری ایسنا خبری را منتشر کرد که در آن با بررسی آمار گمرک ایران، نشان می داد که از سال ۸۶ تاکنون بیشترین محصول وارداتی به کشور برنج بوده است؛ این در حالی است که تا سال ۸۶ بنزین بیشترین میزان واردات به کشور را داشت.

در واکنش به این خبر یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی شنبه هفته جاری در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد گفت: به نظر من متدولوژی این تحلیل و گزارش دچار خطاست.

سیف افزود: در بحث رتبه، ارزش، درصد و سهم باید متغیرهای دیگری را دخیل دانست. یعنی هر سال این جدول ها با شرایط خودش و با نگاه به میزان مطلق و سهم به طور همزمان مقایسه شود. این که ما فقط مطلق را نگاه کنیم و یا سهم را، ما  دچار خطای در تحلیل شده ایم.

وی گفت: در حوزه برنج ما با یک محدودیت زمانی برای واردات مواجهه بودیم و قرار شده بود که دیگر کشتی ای در بندر تخلیه نشود، لذا همه واردات برنج در این چهار ماهه وارد می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: به واسطه فصل برداشت و فصل خرید و مسائلی که در حوزه تقاضا وجود دارد، معمولا در این فصل واردات داریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مقدار نیاز به واردات برنج، گفت: ما قریب به ۱ میلیون تن به واردات برنج نیاز داریم که البته سال گذشته ۷۶۲ هزار تن وارد کشور شد؛ امسال هم در همین حدود یا ۵۰ هزار تن بالاتر یا پایین تر واردات خواهیم داشت، چون توانستیم مابقی آن را از محل تولید داخل تامین کنیم.

سیف افزود: در سال ۹۱ و ۹۲ در حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد و من تعجب می کنم چطور چنین تحلیل و گزارشی ارائه شده است، با وجود این که ما کاهش واردات داشته ایم.

وی در خصوص مهمترین دلیل کاهش واردات برنج گفت: در سال های اخیر سیاست های درست تجاری در راستای حمایت از تولید داخل اتخاذ شده است.

برنج ایرانی و برنج خارجی دو بازار متفاوت دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص قیمت برنج تولید داخل و برنج وارداتی گفت: در سال جاری ما قریب به ۲ میلیون و ۲۰۰ تن برنج در کشور تولید کرده ایم که بخشی از آن هم اکنون در حال برداشت می باشد، برنج ایرانی با برنج خارجی دو بازار متفاوت در کشور دارد و به دلیل واردات و نداشتن تولید و عرضه آن در این چهار ماه، ما شاهد افزایش قیمت برنج تولید داخل بوده ایم که با ورود برنج در هفته های آتی به بازار قیمت کاهش می یابد.

سیف در پایان افزود: برنج طارم و درجه یک داخلی به صورت میانگین ۱۴ هزار تومان است و برنج درجه دو داخلی کیلویی ۸ و ۹ هزار تومان. برنج های وارداتی نیز کیلویی ۵ هزار تومان و برنج های سفید وارداتی هم کیلویی ۳ هزار تومان است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.