۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۸۷۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ دسته: کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۱

ایران سال گذشته یک میلیون و ۷۰ تن از انواع آبزیان در بخش شیلات کشور تولید کرده است و ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری و صید و صیادی در کشور اشتغال دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، ایران در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را در زمینه تولید آبزیان کسب کرده و میزان صید ایران از تمام کشورهای همسایه بیشتر است.

۲۲۰ هزار نفر شاغل در صنعت آبزی پروری کشور

به گزارش ایرنا، ایران سال گذشته یک میلیون و ۷۰ تن از انواع آبزیان در بخش شیلات کشور تولید کرده است و ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری و صید و صیادی در کشور اشتغال دارند.

همچنین به گفته حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور، در سال گذشته ایران ۱۰۵ هزار تن محصولات شیلات و آبزیان معادل ۴۱۲ میلیون دلار به کشورهای دیگر صادر کرده است.

مقاصد صادراتی شیلات ایران، از چین تا اروپا

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، مقاصد صادراتی کشور در زمینه آبزیان عمدتا کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند چین و ویتنام، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و اخیرا نیز روسیه هستند.

هدفگذاری برای صادرات ۹۰۰ میلیون دلاری آبزیان

به گفته صالحی، سازمان شیلات برای سال ۱۴۰۰ صادرات ۹۰۰ میلیون دلاری محصولات آبزیان را هدفگذاری کرده است که این مهم سالانه با رشد ۱۰ درصدی صادرات آبزیان میسر خواهد شد.

با توجه به آمارهای موجود و رشد و توسعه صنعت شیلات کشور، به نظر می رسد ایران بتوانند به این مهم دست یابد. در ادامه به وضع تولید و صادرات صنعت شیلات ایران خواهیم پرداخت.

پرورش ۱۴ هزار تن ماهی در قفس از سال گذشته تاکنون

به دلیل تاکید فراوان وزیر جهاد کشاورزی، توسعه صید فانوس ماهیان و پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های سازمان شیلات در کشور به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این بخش تا سال  ۱۴۰۰ محسوب می شود؛ بنابراین از سال گذشته تاکنون ۱۴ هزار تن ماهی با روش پرورش در قفس تولید شده است.

سازمان شیلات کشور تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی به شیوه پرورش در قفس را تا پایان برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) هدف گذاری کرده است.

در همین خصوص حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات گفت: ظرفیت کنونی تولید ماهی در قفس حدود ۲۳ هزار تن است که با استفاده از تمام ظرفیت ۵۰۰ قفس مستقر در سواحل دریاها، شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

گفتنی است پرورش ماهی در قفس بالاترین بهره وری را در بین سایر روشهای پرورش آبزیان به خود اختصاص داده است. کیفیت ماهی تولیدی در قفس بهتر از ماهیان پرورش یافته در مزارع زمینی است؛ همچنین هزینه تولید ماهی پرورشی در قفس به خاطر استفاده کم از نیروی الکتریسیته پایین است و تجهیزات یک مزرعه پرورش ماهی در قفس قابل جابجایی و انتقال می باشد.

ایران پنجمین کشور تولید کننده قزل آلاست

ایران با ۱۶ درصد از تولید جهانی قزل آلا پنجمین کشور تولید کننده این ماهی در جهان محسوب می شود. این در حالی است که تا چند سال قبل ایران بزرگترین تولیدکننده قزل آلا در جهان شناخته می شد.

در همین خصوص ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان میزان تولید ماهی قزل آلا در سال گذشته را حدود ۹۰ هزارتن اعلام کرد.

افزایش تولید ماهی خاویار در کشور به بیش از ۳ تن

کارشناسان شیلات پیش بینی کرده اند در سال ۹۶ بیش از ۳ تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود. همچنین براساس برنامه ریزی ها باید تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ تن خاویار و یک هزارتن گوشت ماهیان خاویاری تولید شود.

گفتنی است تولیدکنندگان ماهی خاویار معتقدند تولید این مقدار خاویار تا پایان برنامه ششم توسعه، تنها با تفاهم سازمان شیلات با استانداران سه استان شمالی کشور، حمایت های بنیاد مستضعفان، اختصاص تسهیلات یارانه ای توسط معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و همچنین کمک های فنی از سوی سازمان شیلات، میسر خواهد شد.

رکوردشکنی میگو با تولید ۲۳ هزار تنی

ایران با تولید ۲۳ هزار تن میگو در سال ۹۵ رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است؛ که از این میزان با صادرات  ۱۵ هزار تن میگو رکورد جدیدی در صادرات این آبزی در کشور زده شد.

صادرات ۳۹۲ تن ماهی کپور در سال ۱۳۹۵ به ارزش ۱۳.۶ میلیارد تومان

کپورماهیان از تیره ماهیان گرمابی محسوب می شوند، این نوع ماهی در کشورهای عربی بسیار طرفدار دارد و بخش اعظم این گونه پرورشی هر ساله به کشور عراق صادر می شود.

در سال ۹۵ ایران توانست ۳۹۲ تن ماهی کپور به کشورهای دیگر صادر کند که ارزش ریالی آن حدودا به ۱۳۶ میلیارد ریال می رسد.

اعطای مجوز به تولید ماهی تیلاپیا، زمینه ساز توسعه صنعت آبزی پروری و درآمد ۴ هزار میلیارد تومانی

یکی از ماهیانی که پتانسیل بالایی برای پرورش داشته و در انقلاب آبی جهان به ‌عنوان کسب و کاری پرسود تلقی می‌شود، ماهی تیلاپیا است که امروز نقشی اساسی در تغذیه جهانی دارد و سهم خود را روز به روز در بازارهای کشورهای مختلف افزایش می‌دهد.

با این وجود، تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در ایران به دلیل مسائل زیست محیطی که در ۱۴۰ کشور تولیدکننده این ماهی مدیریت و برطرف شده، همچنان در گیرودار اخذ مجوز از سازمان محیط زیست باقی مانده است.

به گفته کارشناسان حوزه شیلات، ایران توانایی تولید تولید ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به صورت سالانه را دارد. این بدان معناست که اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، می تواند حدود ۱ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

توسعه پرورش ماهیان زینتی در کشور و صادرات به کشورهای آسیایی

در سال ۹۵ بیش از ۲۱۳ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در سراسر کشور تولید شده است که ارزش ریالی آن به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال می رسد. از این میزان ماهی زینتی تولید شده در کشور سالانه ۱۰ درصد به خارج کشور صادر می‌شود و ۹۰ درصد آن برای مصرف داخلی می باشد. همچنین استان اصفهان بیشترین میزان تولید را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر مقاصد صادراتی ماهیان زینتی ایران به عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای شرق آسیا است.

گفتنی است شیلات ایران با تولید ۹۹ گونه از ۲۰۰ گونه ماهیان زینتی در کشور به دنبال توسعه صادرات ماهیان زینتی به کشورهای اروپایی و غیره در جهان است.

  1. دو نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان …بپردازد یا بپردازند این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.