۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۸۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: علیرضا خواجه
۰

فعالان صنعت چوب در آمریکا توان رقابت با رقبای کانادایی خود را ندارند و در نتیجه جایگاه خود را در بازار آمریکا از دست داده اند. به همین دلیل وزارت بازرگانی این کشور تصمیم به افزایش تعرفه واردات چوب گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرده است که عوارض گمرکی ضد دامپینگ برای تولیدکنندگان کانادایی به میزان ۷.۷ درصد در نظر گرفته شده است. این اقدام در پی تصمیم دولت در ماه آوریل ۲۰۱۷ به منظور افزایش ۲۴.۱ درصدی تعرفه های اعمال شده به محموله های وارد شده از دو کمپانی کانادایی کانفور کراپ و وست فریزر تیمبر (که هر دو در صنعت چوب فعال هستند) می باشد.

حمایت از تولید داخلی، دلیل اعمال تعرفه

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرده است که تا زمانی که دو دولت آمریکا و کانادا از طریق مذاکره راه حلی برای مسئله واردات چوب پیدا نکنند، تعرفه های ضد دامپینگی اعمال شده علیه چوب وارداتی از کانادا به منظور حمایت از کمپانی های آمریکایی و کارگرانشان به شدت اعمال می گردند.

کانادا به عنوان بزرگترین صادر کننده چوب و الوار شناخته می شود و از طرف دیگر آمریکا نیز بزرگترین بازار چوب و الوار به حساب می آید.

اختلاف تجاری این دو کشور در این خصوص برای دهه هاست که وجود درد و هر بار به صورت متناوب بحث هایی در این خصوص صورت میگرفته و پس از مدتی این بحث خاتمه پیدا میکرده است. آخرین بار نیز در نوامبر سال گذشته بود که زمزمه هایی در خصوص دریافت تعرفه از چوب های وارداتی از کانادا شنیده می شد.

دلایل وضع تعرفه بر واردات چوب از کانادا

موافقان این طرح ادعا می کردند که صنعت چوب در کانادا به شدت تحت تاثیر یارانه های نقدی اعطا شده دولت کانادا می باشد. به همین دلیل فعالان صنعت چوب در آمریکا توان رقابت با رقبای کانادایی خود را ندارند و در نتیجه جایگاه خود را در بازار آمریکا از دست داده اند. البته پس از آن مسئله ی تجارت آمریکا و کانادا به حالت بحرانی تری هم رسید که دلیل آن نیز تمایل دونالد ترامپ به بررسی مجدد قرار داد نفتا (قرار داد تجاری میان کشورهای امریکای شمالی) بوده است.

جاستین ترودو (نخست وزیر کانادا) نیز در این خصوص عنوان کرده است که حل مسئله تجارت چوب بین دو کشور از آن دست پرونده هایی است که نیازمند تلاش و ممارست زیادی از سوی هر دو طرف می باشد و امیدواریم که از طریق توافقاتی که در آینده حاصل خواهد شد این بحران را در تابستان پیش رو حل نماییم.

وزارت بازرگانی ایالات متحده عنوان کرده است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که شرکت کانفور محصولات خود را به قیمت ۷.۷۲ درصد پایین تر از ارزش واقعی آن وارد بازار آمریکا می کند و همچنین قیمت محصولات کمپانی های ریسالت، تولکو و وست فریز نیز به ترتیب ۴.۵۹، ۷.۵۳ و ۶.۷۶ درصد پایین تر از ارزش واقعی آنها می باشد.

این تصمیم به نفع تولید داخلی در آمریکاست

به طور کلی با وجود اینکه اعمال این محدودیت ها در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت چوب و محصولات مرتبط با آن میشود ولی به طور قطع از طریق اعمال سیاستهای درست و تنظیم دوباره میزان عرضه و تقاضا در بازار می توان از اثرات منفی آن جلوگیری نمود.

کانادا واکنش نشان می دهد

جیم کار (وزیر منابع طبیعی کانادا) نیز با واکنش نشان دادن به این موضوع عنوان کرده است که به طور قطع واکنش مناسبی در برابر این دست اقدامات ناعادلانه از خود نشان خواهیم داد.

از طرف دیگر وزارت بازرگانی آمریکا نیز در بیانیه ای که اخیرا منتشر کرده است عنوان نموده که برخی از مناطق (نیوفاند لند، لابرادور جزیره پرینس ادوارد و نوا اسکوتیا) از پرداخت تعرفه های تعیین شده تا زمان اتخاذ تصمیم  نهایی (که بر اساس ضرب العجل تعیین شده تا پایان تابستان می باشد) معاف می باشند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.