۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۵۲۰ ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

دولت چین بعد از آغاز جنگ تجاری با دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به منظور کاهش وابستگی به واردات دانه سویا از این کشور، تلاش کرد این محصول را از دیگر کشورها خریداری کند. چین برای این منظور تعرفه واردات از آمریکا را افزایش داد و ضمن کاهش واردات از این کشور از ۳۴ میلیون تن به ۱۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸، کشورهایی از جمله برزیل، آرژانتین، کانادا و اروگوئه را جایگزین آمریکا کرد.

به گزراش مسیر اقتصاد پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور چین و آمریکا در سال ۲۰۱۸، تجارت برخی محصولات میان این دو کشور دچار تغییرات شد که یکی از این محصولات دانه ی سویا بود. این محصول جزء دانه های روغنی محسوب می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای در صنایع غذایی کشور چین برخوردار است، بررسی‌ها نشان می دهد چین بزرگترین مصرف و واردکننده دانه سویا در جهان است.

کاهش ۵۰ درصدی واردات سویا چین از آمریکا پس از شروع جنگ تجاری

چین تا قبل از شروع جنگ تجاری و سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۵ میلیون تن دانه سویا واردات داشت که سهم کشور امریکا حدود ۳۵ درصد از کل واردات چین به ارزش ۱۴.۴ میلیارد دلار بود. با شروع جنگ تجاری میان این دو کشور از سال ۲۰۱۸ چین اقدام به مدیریت واردات سویای مورد نیاز خود کرد و سهم واردات از آمریکا را به ۲۰ درصد کاهش داد.

در همین راستا پل بورک(Paul Burke) مدیر ارشد شورای صادرات سویای ایالات متحده در چین گفت: دولت چین با اجرای طرح های حمایت از تولید و مدیریت واردات سویا  توانست میزان واردات سویا از آمریکا را کاهش دهد.

چین با کاهش واردات از آمریکا، برزیل را مبدا اصلی واردات سویا کرد

دولت چین با جایگزینی دیگر کشور­ها و همچنین تنوع بخشی در مبادی واردات، اقدام به مدیریت واردات سویا کرد.

همانطور که از نمودار بالا نیز مشخص است دولت چین همزمان با کاهش واردات دانه سویا از آمریکا اقدام به افزایش واردات از کشورهای برزیل و آرژانتین کرده است. به عنوان مثال میزان واردات چین از برزیل در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۶ میلیون تن رسید.

چین علاوه بر استفاده از ظرفیت کشور برزیل در مدیریت واردات دانه سویا اقدام به استفاده از ظرفیت های صادراتی کشورهای آرژانتین، اوروگوئه و کانادا کرد.

کاهش هزینه واردات سویا از کشورهای جایگزین آمریکا

یکی از اقدامات دولت چین برای کاهش واردات دانه سویا از آمریکا افزایش تعرفه واردات از این کشور بود. با افزایش تعرفه واردات سویا از آمریکا قیمت این محصول وارداتی از این کشور را به ۷۰۰ یوان درهر تن رساند که حدود ۳۰۰ یوان بیشتر از هزینه واردات از سایر کشورها نظیر برزیل بود.

از سویی دیگر دولت چین با سرمایه گذاری در زیرساخت های تجاری با سایر کشورهای صادرکننده سویا درصدد کاهش هزینه های واردات از این کشورها پرداخت. به عنوان مثال چین در سال های  ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حمل و نقل و ایجاد بنادرصادراتی در کشور برزیل داشته است.

منابع:

رویترز

سی ان ان

ورلد گرین

سی ان بی سی

YEUTTER INSTITUTE

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.