۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۹۰۰ ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

میزان تجارت خارجی کشورهای آفریقایی در حال حاضر با نرخی حدود ۶ تا ۸ درصد در حال رشد است و تداوم این روند نیازمند توسعه بیشتر و مناسب تر بنادر این کشورها است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آفریقایی برای سال ۲۰۴۰ چشم انداز اقتصادی گسترده مشترکی در نظر گرفته اند که در این میان توسعه بنادر و استفاده بهینه از آن ها نقشی ویژه در دستیابی به اهداف این چشم انداز دارد.

در حال حاضر بنادر کشورهای آفریقایی ظرفیت توسعه فراوانی دارند و این کشورها در تلاش اند با استفاده از منابع مالی داخلی و خارجی به توسعه این بنادر بپردازد.

میزان تجارت خارجی کشورهای آفریقایی در حال حاضر با نرخی حدود ۶ تا ۸ درصد در حال رشد است و تداوم این روند نیازمند توسعه بیشتر و مناسب تر بنادر این کشورها است. از طرف دیگر کشورهای آفریقایی توسعه بنادر را به عنوان یکی از پیش نیاز های اساسی افزایش صادرات در نظر دارند و در تلاش اند با توسعه بنادر به این هدف دست یابند.

جایگاه جغرافیایی کشورهای آفریقایی موجب شده است بخش قابل توجهی از تجارت خارجی این کشورها از طریق بنادر انجام شود و از این منظر ضرورت توسعه بنادر برای کشورهای آفریقایی بیش از دیگر کشورهای جهان است.

از طرف دیگر کشورهای آفریقایی دارای بندر میتوانند مسیری مناسب برای تجارت دیگر کشورهای آفریقایی با نقاط دیگر دنیا باشند؛ به طوریکه محصولات وارداتی و صادراتی دیگر کشورهای آفریقایی به واسطه بنادر این کشورها به مقصد ارسال شود.

در حال حاضر پروژه های توسعه بنادر وسیعی در تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی در جریان است. به طور مثال تنها در دو کشور تانزانیا و موزامبیک به ترتیب مبالغی بالغ بر ۱۳.۶ و ۸.۳ میلیارد دلار پروژه توسعه بنادر هم اکنون در دست اقدام قرار دارد.

برنامه چشم انداز توسعه اقتصادی سال ۲۰۴۰ کشورهای آفریقایی تمرکز زیادی به توسعه زیرساخت ها و افزایش ترانزیت کالا در بین کشورهای آفریقایی دارد؛ و در این میان توسعه بنادر این کشورها یکی از الزامات تحقق اهداف تعیین شده در این چشم انداز است.

منبع: مجله مالیه بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.