۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۷۱۱ ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ دسته: پول و بانک
۰

معاون سابق نظارت بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بانکها سودآور نیستند و برای اینکه سودآور باشند باید تخلف کنند و من با قاطعیت می گویم همه تخلف می کنند و بانک مرکزی نیز از آن آگاه است.

به گزارش مسیر اقتصاد، حمید تهرانفر قائم مقام مدیرعامل بانک صادرات و معاون سابق نظارت بانک مرکزی، در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در حاشیه ارائه مقاله «نظارت موثر بر بانک ها و اقتدار مقام ناظر بانکی در ایران» به نکات مهمی در خصوص نظارت بانکی و قدرت بانک مرکزی در این زمینه اشاره کرد.

تهرانفر گفت: سوال من این است اگر بانک مرکزی با اقتدار کامل اعمال نظارت کند و مدیران بانکی را با استفاده از این ابزارها از کار برکنار کند، سرانجام چه رخ خواهد داد؟ یعنی ما با این تنبیه و برکناری به دنبال چه می گردیم؟ دلیل اصلی نظارت بانک مرکزی چه بوده است؟ داشتن بانکهای سالمتر و یا کنترل نرخ سود بانکی در محدوده ای مشخص؟ کدام صحیح است؟

این مقام سابق بانک مرکزی در ادامه افزود: من به تمام شما محققان اطمینان می دهم که اگر یک بانک مفلوک پیدا شود که بخواهد تمام قوانین و ضوابطی که دستگاه ها مصوب کرده اند را رعایت کند، تردید نداشته باشید طی ۶ ماه این بانک ورشکسته می شود؛ به همین دلیل بانک مرکزی در انجام وظایفش مردد خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر بانکها سودآور نیستند و برای اینکه سودآور باشند باید تخلف کنند که من با قاطعیت می گویم که همه تخلف می کنند و بانک مرکزی نیز می داند که اگر بخواهد قوانین را اعمال کند با توجه به وضعیت بحرانی کنونی احتمال ورشکستگی بانکها وجود دارد و باید هر چه زودتر بانکها را به حال خود رها کرد تا سیستم بهتر عمل کند.

تهرانفر اضافه کرد: بانک مرکزی تنها مقام ناظر نیست و سایر ارگان ها مثل وزارت اطلاعات، سپاه، دیوان محاسبات و … نیز به نظارت مشغول اند که تعداد کارکنان آنها به مراتب بیشتر از کارکنان بانک مرکزی است.

وی در پایان سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: بنابراین در اقتدار بانکی، اگر اصل و هدف مورد اجماع واقع نشود زمینه ایجاد بلاتکلیفی بانک مرکزی در انجام وظایفش می شود و به طبع آن، انجام نظارت دشوار خواهد شد؛ لذا انتقادات مطرح شده وارد است و ما امیدواریم با دغدغه ای که دوستان محقق در این زمینه دارند مشکل مورد نظر نیز مرتفع شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.