۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۹۵۶ ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ دسته: کشاورزی
۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه وزارتخانه های بازرگانی و کشاورزی ۳۰ سال از یکدیگر جدا بودند ولی این تفکیک نتایج مطلوبی در پی نداشته است، گفت: پس از گذشت ۲ سال از ادغام این وزارتخانه ها و اجرای قانون انتزاع شاهد نتایج مثبت بسیاری در حوزه تولید هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد) در رابطه با تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: تصمیمات دولت نباید اینگونه گرفته شود، دولت باید در ابتدا دلیل ادغام این وزارتخانه ها را بیان نماید، سپس مزایا و معایب تفکیک و جداسازی را اعلام کند و در انتها نسبت به جداسازی آن ها اقدام نماید.

وی بیان کرد: اگر جدا بودن این وزارتخانه ها از یکدیگر خوب بود، این دو وزارتخانه از هم سالها جدا بودند و شاهد هیچ اتفاق مثبتی نبودیم؛ بنابراین در حال حاضر باید فرصت کافی بدهند تا ادغام صورت گرفته نتیجه های پیش بینی شده را برآورده کند.

شریعت نژاد گفت: در بخش کشاورزی، بازرگانی محصولات براساس قانون انتزاع از وزارت بازرگانی جدا شد و وظیفه تنظیم بازار برعهده ی وزارت کشاورزی نهاده شد؛ لذا شاهد بودیم این اتفاق به نفع تولید کننده و مصرف کننده و اقتصاد ملی شد و در نهایت در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی به جلو حرکت کردیم.

عضو کمیسون کشاورزی در ادامه تاکید کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی همانطور که سالها این وضع را در کشور شاهد بودیم، این وزارتخانه فقط به دنبال واردات خواهد بود و برای اشباع بازار، بدون توجه به وضعیت تولیدکنندگان و تولید داخلی اقدام به واردات بی رویه خواهد کرد. بنابراین اینجانب پیشنهاد دولت در بحث جداسازی بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی را پیشنهاد معقول و منطقی نمی بینم، اما در رابطه با راه و شهرسازی به دلیل این که نوع کار این وزارت خانه با یکدگر متفاوت است، انتزاعشان به نفع  کشور خواهد بود.

وی در رابطه با استراتژی بازرگانی محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی بعد از قانون انتزاع گفت: در طی این دو سال که اجرای این قانون را تجربه کرده ایم وظایف محوله در حد توان وزارتخانه به خوبی عمل شده است، چرا که در رصد وضع زنجیره های تولید و مصرف شاهد وضع مناسب تری نسبت به قبل هستیم. بنابراین تولیدکنندگان داخلی در این وضعیت جان تازه ای گرفتند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: از طرف دیگر جلوگیری از نوسان قیمت به ثبات وضعیت کشاورزان کمک نموده و دیگر شاهد تعطیلی مراکز تولیدی نیستیم.

شریعت نژاد بیان کرد: تجربه دوساله‌ی موجود تجربه‌ی موفقی است، بنابراین باید برای حل کردن مشکلات و رفع ایرادات موجود به آنها فرصتی داده شود.

وی در مورد ضعف بازرگانی بخش صنعت در کشور در قیاس با بخش کشاورزی گفت: در بخش صنعت گرایش به واردات بی رویه نسبت به تولید بیشتر است، که موجب اشباع بازار شده است تا بخش تولید صنعت نتواند وضع مناسب خود را حفظ کند. به عنوان مثال ما در تولید کفش که کار ساده ای هم هست وابسته به واردات شدیم و بایستی در این دو سال شاهد حمایت از وضعیت تولید داخلی این بخش  می بودیم ولی این اتفاقات رخ نداد.

شریعت نژاد افزود: اولویت اول این بخش هم باید مانند کشاورزی تولید داخلی باشد و متولیان این امر باید پاسخگو باشند که چرا نتوانستند وضع تولید صنعت را بهتر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: طبق تجارب گذشته رویکرد وزارت بازرگانی بدلایلی رویکرد وارداتی است و چنانچه سرفه ای بخش کشاورزی و صنعتی در زمینه تولید بکند، این وزارتخانه سکته تلقی کرده و شروع به واردات گسترده خواهد کرد که این مغایر با اقتصاد مقاومتی خواهد بود. بنابراین اگر بخش های تولیدی در این زمینه دارای اعمال نظر باشند هیچ وقت شاهد واردات و رکود بخش صنعت نخواهیم بود.

ایشان با بیان اینکه در اثر تفکیک این دو وزارتخانه دولت چابک نمی شود، گفت: این نگاه اشتباهی است که جداشدن این دو ازهم باعث چابکی سیستم های اداری و دولتی خواهد شد، چرا که ۳۰ سال ما جدایی این دو وزارت را تجربه کرده بودیم و چالاکی در عمل مشاهده نکردیم. چالاکی در حوزه ورادات خواهیم داشت و در سایر بخش ها رکود خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی در رابطه با تنظیم بازار داخلی و قوانین بالادستی برای حل مشکلات تولید کنندگان داخلی گفت: وزرات جهاد کشاورزی در این زمینه باید فکر اساسی کرده و با ساختار سازی در خود وزارت کشاورزی بتواند مشکلات بازاری را حل کند.

وی در رابطه با تصمیم گیری نهایی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع تفکیک این دو وزارتخانه از هم گفت: مجلس با تفکیک بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی مخالف خواهد بود.

این نماینده مجلس در رابطه با نوع تصمیم گیری در این موضوع هم گفت: نظر اصلی را کمیسیون کشاورزی خواهد داد ولی ممکن است که کمیسیون ویژه ی مشترکی در این رابطه تشکیل شده و نظر کمیسیون های مرتبط با این موضوع را هم جویا شوند.

شمس اله شریعت نژاد در پایان گفت: برای رسیدن به تولید داخلی باید از واردات بی رویه جلوگیری کنیم و احیای مجدد بازرگانی به معنی حل مشکل واردات و توسعه آن خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.