۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۴۸۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: مسعود صباغی
۴

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در راستای ماموریت های این نهاد در حوزه های مختلف اقتصادی فعالیت دارد. شرکت های تابع این نهاد در بخش صنعت و معدن شامل نام ها و برتدهای نام آشنایی است که از آن ها می توان به نفت بهران، زمزم، بهنوش، پاکدیس، پاک و … اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین نهاد های غیر دولتی در ایران است که در اسفند ماه سال ۵۷ به دستور رهبر کبیر انقلاب تشکیل شد.

همانطور که در قسمت اول و دوم این مجموعه گزارش اشاره شد، بنیاد مستضعفان با هدف تملک دارایی های خاندان پهلوی و وابستگان آن ها جهت استفاده برای اقشار محروم و مستضعف جامعه تشکیل گردید.

ریاست این نهاد تا کنونن بر عهده ۶ نفر بوده است که محمد سعیدی کیا به عنوان آخرین نفر از سال ۹۳ تا کنون، عهده دار این مسئولیت بوده است. اساسنامه بنیاد مستضعفان که در آخرین مرحله در سال ۱۳۸۳ مورد اصلاح قرار گرفته است شامل ۱۹ ماده می باشد و که مهمترین اهداف و فعالیت های این نهاد در حوزه اقتصادی، فرهنگی و محرومیت زدایی می باشد.

در ادامه بررسی فعالیت های اقتصادی بنیاد مثل حوزه خدمات که در گزارش قبلی پرداخته شد به فعالیت های شرکت های تابع بنیاد مستضعفان در حوزه صنعت و معدن خواهیم پرداخت.

بنياد مستضعفان دارای چندين شرکت زير مجموعه مي باشد که در عرصه های مختلف اقتصادی مشغول به فعاليت مي باشند. فعاليت های شرکت های مذکور به صورت زير طبقه بندی مي شوند:

  • خدمات
  • صنعت و معدن
  • انرژی
  • ساختمان
  • کشاورزی

فعالیت های اقتصادی بنیاد مستضعفان مجموعه اي از فعاليت های توليدی و خدماتی در داخل و خارج از کشور است كه توسط شركت ها و واحد هاي تحت پوشش بنياد به منظور حداکثر نمودن ارزش ترکيب بهينه دارائی و سهام همچنين رشد بازده کل اقتصادی صورت مي پذيرد . بنياد در ۵ معاونت تخصصي و ۸ واحد مستقل و ۲۰ هلدينگ و مجموعاً در ۲۰۷ شركت فعاليت مي نمايد.

فعالیت های اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه صنعت و معدن شامل مجموعه های زیر می باشد:

شرکت نفت بهران 

شرکت نفت بهران در سال ۱۳۴۵ با سرمایه ۲۲۵ میلیون ریال تاسیس و تحت شماره ۱۰۸۴۴ به نام شرکت تولید و تصفیه روغن (سهامی عام) در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۱۳۶۳/۹/۱۲ نام شرکت به پالایش روغن تهران (شرکت سهامی عام) و مجددا برابر صورت جلسه مجمع عمومی مورخه ۱۳۷۰/۲/۴ نام شرکت به شرکت نفت بهران (سهامی عام) تغییر یافت. بهره برداری از کارخانه تحت مجوز شماره ۱۵۲۲۶ مورخه ۱۳۴۸/۳/۲۰ صادره از وزارت صنایع و معادن با تولید ۳۰ هزار تن روغن در سال آغاز گردید و در سال ۱۳۶۸ تحت مجوز شماره ۳۸۰۳۳۶ مورخ ۱۳۶۸/۱۱/۹ وزارت صنایع ظرفیت تولید به ۱۰۵ هزار تن روغن، ۳ هزار تن پارافین و ۱۵۰۰ تن ضد یخ اصلاح گردید.

همچنین بر اساس تصلاحیه شماره ۵۰۸۸۷ / ۰۱ الف مورخ ۱۳۹۱/۱/۲۸ وزارت صنعت ، معدن و تجارت ظرفیت تولید انواع روغن موتور وروانکارهای صنعتی به ۳۳۰ هزار تن در سال و ظرفیت تولید پارافین کم روغن به ۲۵ هزار تن در سال و مجوز ضد یخ به ۱۰ هزار تن در سال افزایش یافته است.

شرکت نفت بهران علیرغم نوسانات و افزایش قیمت مواد اولیه به خصوص لوبکات و مشکلات واردات و نیز کمبود ظرفیت روغن پایه، با تامین آن از منابع داخلی و خارجی موفق به کسب سهم بازار بیش از ۵۳ درصدی روانکارهای خودرو در سال ۹۰ گردید. همچنین شرکت بیش از یک سوم سهم بازار روغنهای صنعتی را در اختیار دارد و نکته قابل ذکر در اینجا تنوع کیفی بالای روغنهای صنعتی توام با در اختیار داشتن سهم بازار مذکور است.

شرکت زمزم ایران 

شرکت زمزم در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی با تأسیس اولین شرکت تولید نوشابه گازدار بنام زمزم تهران فعالیت خود را آغاز نمود. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمزم محصولات خود را تحت لیسانس شرکت های خارجی و پس از انقلاب به همت پرسنل مجرب و کارآزموده خویش با نام زمزم تولیدات خود را به بازار عرضه نموده است.

شرکت مادر تخصصی زمزم ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات آشامیدنی در ایران دارای ۱۳ شرکت وابسته می باشد که حدود ۳۵ درصد از بازار مصرف این محصولات را در کشور در اختیار دارد. شرکت های وابسته به این گروه در حال حاضر محصولات ذیل را با بسته بندی متنوع تولید و به بازار مصرف عرضه می نمایند.

زمزم در سال های اخیر گسترش قابل توجهی در فعالیت های خود ایجاد نموده است. این در حالی است که در ابتدا فعالیت خود را با یک خط تولید آغاز نمود، ولی هم اکنون ۱۳ شرکت در شهر های مختلف ایران و همچنین چند شرکت خارجی در دیگر کشور ها تحت لیسانس زمزم ایران، محصولات مختلف زمزم را تولید می کنند. از آنجا که مدرنترین واحد عصاره سازی خاور میانه متعلق به زمزم ایران است، می تواند نوشیدنی با طعم و مزه های متنوع و مختلف تولید نماید.

شرکت های گروه زمزم در داخل کشور :
زمزم آبادان
زمزم آذربایجان
زمزم اصفهان
زمزم تهران
زمزم رشت
زمزم شیراز
زمزم کرمان
زمزم کرمانشاه
زمزم گرگان
زمزم مشهد
زمزم فرد آذربایجان

شرکت های تحت پوشش شامل:

  • تهیه و تولید انواع عصاره و مواد اولیه مورد نیاز شرکت های تحت پوشش.
  • انواع نوشابه های گازدار در طعم های کولا، پرتقالی، لمون و لیموناد در بسته بندی های شیشه در گردش، بطری یکبار مصرف و قوطی با نام تجاری (زمزم)
  • انواع نوشابه های ورزشی ، انرژی زا و نوشابه های سلامت (کلاسیک و کولا مد)
  • انواع ماءالشعیر در طعم های متنوع شامل لیمو ، انار، توت فرنگی ، آناناس ، طالبی ، ساده ، استوایی و … با نام تجاری (استار)
  • انواع آبمیوه های گازدار در طعم های سیب ، انگور ، هلو ، … با نام های تجاری استار ، ویتا پلاس و تارمیتا
  • انواع دوغ گاز دار و بدون گاز
  • آب آشامیدنی و آب معدنی
  • انواع بطر شیشه ای و جار
    همچنین این شرکت در راستای توسعه فعالیت های خود در منطقه اقدام به صدور عصاره به کشورهای همسایه جهت تولید.

شرکت مادر تخصصي گسترش صنايع غذايي سينا 

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با هدف سرمایه گذاری در شرکتهای صنایع غذایی و مدیریت راهبردی آن ها تاسیس و در حال حاضر با در اختیار داشتن سهام شرکت های:

  • بهنوش ایران
  • لبنیات پاک
  • پاکدیس
  • پروتئین گستر سینا
  • گلوکوزان
  • صنایع غذایی مهرشهر
  • مرغ خانگی
  • دوغ آبعلی

در قالب ۶ رشته فعالیت در بازار صنایع غذایی شرکت حضور موثر دارد. بهره مندی از برند های معتبر در حوزه غذا از مزیت های رقابتی گروه صنایع غذایی به شمار می آید که از جمله شاخص ترین آنها دلستر، ساندیس، گوشتیران، آرزومان، دوغ آبعلی و مرغ خانگی است.

این شرکت با دارا بودن ۹۱۶ قلم از انواع محصولات غذایی که در ۲۰ گروه اصلی تولید می گردد دارای سهم قابل توجه ای در بازار غذایی کشور می باشد از جمله شامل ۶۳ درصد سهم ماءالشعیر ، ۱۸ درصد آبمیوه، ۳۰ درصد گلوکز و ۱۶ درصد نشاسته. گروه صنایع غذایی سینا با اعتقاد به تولید محصولات سالم و با کیفیت، دارای قیمت مناسب و در عین حال در دسترس آحاد جامعه حضور در بازار غذا را با سرمایه گذاری در قطب های مختلف کشور به عنوان یکی از استراتژی های اصلی خود دنبال می نماید.

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم بهره برداری از واحد خرمشهر کارخانه بهنوش در خرداد ماه ۹۵ گفت: بنا بر تعهد مسئولان شرکت بهنوش برای تبدیل این کارخانه به پایگاهی برای عرضه محصولات به کشورهای همسایه (توسعه صادرات) امید می رود تا این موضوع چهره واقعی و اجرایی به خود بگیرد.

وی با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته برای شروع به کار این کارخانه، بر موضوع توجه به امر صادرات محصولات تولیدی این کارخانه تاکید کرد.

شرکت سرمايه گذاري پانيد پارس 

هلدينگ قند بنیاد مستضعفان از ۵ شركت قند اصفهان ، قند شيروان ، قند قزوين ، قند چهارمحال و قند شازند تشكيل شده است.

شرکت هاي مذکور با ظرفيت اسمي جذب ۱۲۶۰۰ تن چغندر در روز ۱۷ درصد از ظرفيت توليد چغندري و ۸/ ۵ درصد از ظرفيت کل توليد شکر کشور را در اختيار دارند. سهم بازار هلدينگ قند در سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۴/ ۵ درصد از مصرف کشور بوده که در سال ۱۳۸۹ به ۶ درصد بالغ شده است و در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۷/۶ درصد شده است. لازم به ذکر است که شرکت قند قزوين با اجراي طرح توسعه به تکنولوژي روز دنيا مجهز شده است.

شرکت پايا صنعت سينا

شركت گسترش پايا صنعت سينا یکی دیگر از شرکت های حوزه صنعت و معدن تابع بنیاد مستضعفان است که با هدف مدیریت راهبردی شرکت های تولیدی، انجام سرمایه گذاری و مشارکت داخلی در سهام شرکت های صنعتی، سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات و فناوری در شرکت های صنعتی، هماهنگی و برنامه ریزی درجهت تامین منابع مالی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز ایرانی و خارجی تشکیل گردیده است.

هم اکنون رشته فعالیت های ذیل را تحت پوشش دارد:

  • رشته فعالیت کاشی، سرامیک و سفالینه شامل شرکت های چینی ایران، کاشی سرامیک سینا و تولیدی پرجلا
  • رشته فعالیت شیشه سازی، شرکت شیشه و گاز
  • رشته فعالیت فرآورده های قطرانی: شرکت پلایش قطران زغال سنگ
  • رشته فعالیت دوده صنعتی: شرکت شنعتی دوده فام
  • رشته فعالیت لاستیک سازی شاما شرکت های ایران تایر و لاستیک خوزستان
  • رشته فعالیت های مهندسی ساخت و نصب تجهیزات: شرکت ایران ابزار
  • رشته فعالیت پمپ سازی: شرکت پمپ پارس

تولیدات اصلی شرکت های تابعه این گروه شامل محصولات ذیل می باشد: انواع کاشی کف و دیوار، چینی بهداشتی، گرانول و فریت، بلوک و تیغه سفالی، انواع روغن و قیرهای قطرانی، نفتالین، نوار پوشش، انواع بطری و بلور شیشه ای، دوده نرم و دوده سخت، انواع تایر های سبک و سنگین خودرو، نوار و تیوپ، سربطری فلزی، مقاطع آلومینیومی، سازه های فولادی و انواع پمپ های توربینی و شناور.

شرکت های تحت پوشش: ایران ابزار، شیشه و گاز، آجر پر جلا، تیزرو، سینا کاشی، ایران پویا، چینی ایران، ایران تایر، دوده صنعتی فام، قطران ذغال سنگ، پمپ پارس.

شرکت گسترش صنايع معدني كاوه پارس 

شركت گسترش صنايع معدني كاوه پارس با هدف انجام سرمايه گذاري در سهام شركت هاي صنايع معدني، طراحي و تحقيقات در خصوص كارخانجات توليدي صنايع معدني، متالوژي و ساير فعاليت هاي مرتبط، انجام كليه فعاليت هاي بازرگاني شامل خريد و فروش، صادرات و واردات ماشين آلات، تجهيزات و قطعات، محصولات و مواد و مصالح مربوط به معادن و صنايع معدني و فلزي تأسيس گرديد.

فعاليت هاي اصلي اين شركت که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان می باشد، شامل رشته فعاليت هاي فرآوري معادن، فولاد، سيمان، آلومينيوم و خدمات فني مهندسي مي باشد. رشته فعاليت سيمان شامل شركت هاي سيمان هگمتان، سيمان تهران، سيمان ايلام، سيمان لوشان، پيوند گلستان و سيمان گيلان سبز مي باشد. سهم شرکت هاي سيماني از كل سيمان توليدي در كشور در سال مورد گزارش، ۱۱ درصد بوده است.

در ميان شركت هاي سيماني گروه، سيمان تهران و سيمان هگمتان از وضعيت خوبی برخوردار بودند به طوری كه تمامي شاخص هاي شركت اعم از هزينه هاي نيروي انساني، سودآوري و كنترل قيمت تمام شده بسيار مطلوب می باشد. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه گذاری به مبلغ ۴، ۲۱۲ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسیده است و توسعه وتکمیل فولاد در فاز ۱ و ۲ در شرکت مذکور با مبلغ ۲،۲۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال انجام است.

شرکت سرمايه گذاري صنايع چوبي و سلولزي پارس 

شركت سرمايه گذاري صنايع چوبي و سلولزي پارس با هدف سرمايه گذاري و مشاركت داخلي و خارجي در سهام شركت هاي چوبي و سلولزي و صنايع وابسته و مديريت راهبردي، هدايت و نظارت فني بر آنها، سرمايه گذاري در زمينه تحقيقات و فنآوري در شركت هاي چوبي و سلولزي و صنايع وابسته، تصميم گيري در خصوص تاسيس، ادغام، توسعه، انحلال و خريد و فروش سهام شركت هاي چوبي و سلولزي وابسته تأسيس گرديد.

شركت هاي متعلق به اين هلدينگ عبارتند از: صنعت چوب شمال، نئوپان خلخال، ايران چوب، پيوند هراز و نئوپان كارون. اين شركت ها در زمينه توليد انواع نئوپان خام و روكش شده و توليد مقاطع جنگلي و محصولات چوبي فعاليت دارند. نئوپان گنبد و خلخال از برندهاي معروف توليد نئوپان در کشور بوده و شرکت نئوپان کارون تنها توليد کننده نئوپان از باگاس در کشور است. سهم نئوپان توليدي در اين شرکت ها در حدود ۱۹ درصد نئوپان توليدي در کشور است.

شرکت سرمايه گذاري صنايع پوشان پارس 

شرکت سرمايه گذاري صنايع پوشان پارس در سال ۱۳۸۵ با فعاليت اصلي سرمايه گذاري و مشارکت داخلي و خارجي در سهام شرکتهاي نساجي و صنايع وابسته و مديريت راهبردي هدايت و نظارت بر آنها، سرمايه گذاري در زمينه خدمات پژوهشي و فناوري در شرکتهاي نساجي و صنايع وابسته، تأسيس گرديد. شرکتهاي فرعي آن عمدتاً در زمينه هاي ريسندگي و بافندگي فعال مي باشد.

در واحدهاي توليدي صنعتي موجود و تحت پوشش شرکت صنايع پوشان پارس، مواد اوليه مصرفي طبيعي شامل پنبه و پشم و مواد اوليه با پايه شيميايي مانند کاپرولاکتوم پلي استر، ويسکوز و اکريليک مي باشد. شرکت های تحت پوشش شامل: شرکت میهن باف، شرکت سلکباف، شرکت نجف آباد، شرکت نساجی حجاب شهر کرد، شرکت الیاف ، شرکت تولیدی تبد می باشد.

  1. معلوم نیست درامد اینا و سودشون کجا میره
    تازه بیشترین فسادها ورانت ها از اینا در میاد
    نماد زمزم هم مشخصه چیه

    ۲۳
  2. گزارش های خوبی است و باعث می شه آدم با این نهاد ها که شبهه روشون زیاده بیشتر آشنا بشه

    ۰۲
  3. من سال هاست که در شرکت الیاف کار می کنم و در حال حاضر جزو بدترین دوران می باشد.مدیریت ناکارآمد با اخراج کارکنان با سابقه و قدیمی شرکت و استخدام نیروهای بسیار زیاد ستادی که هیچکدام بدرد شرکت نمی خورند عملا تیشه به ریشه شرکت می زنند و کسی هم نیست به داد پرسنل برسد.خدا به فریادمان برسد و ظالمان تقاص کارهای خود را ببینند.

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.