۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۱۹۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ دسته: تولید
۰

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش بیش از پیش واردات محصولات کشاورزی را نتیجه تشکیل مجدد وزارت بازرگانی دانست و افزود: تشکیل وزارت بازرگانی درآمدهای حاصل از نفت را به سمت واردات سوق می‌دهد و درهای واردات را باز می‌کند که به ضرر تولید داخلی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر تولید محصولات کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: دیدگاه بنده این است که با تشکیل وزارت بازرگانی بین ۲ وزارتخانه اختلافاتی بوجود می‌آید که یک نفر در حد معاون اول رئیس جمهور مرتب باید اختلافات را حل کند که این موضوع به تولید آسیب جدی می‌زند.

ایجاد وزارت بازرگانی به ضرر تولید است

وی با بیان اینکه تجارب گذشته نیز نشان داده است که اگر دولت  بخواهد می‌تواند بازار را تنظیم کند، افزود: نمی‌دانم چرا دولت این موضوع وزارت بازرگانی را مجدد مطرح کرده است. چرا  با مردم به نوعی لجبازی می‌کنید و چرا ایجاد وزارت واردات بهانه شده است؟

حاجی دلیگانی بیان داشت: ایجاد وزارت بازرگانی به ضرر تولید است و برنامه‌های شما با تولید داخلی منافات دارد؟ سال ۹۷، ۱۴ میلیارد دلار معادل حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای تامین کالا‌های اساسی مصرف کردید؛ از مردم بپرسید چه سودی برای آنها داشته است. برای رفع مشکلات فعلی که مخالفان مطرح می‌کنند، راهی جز تشکیل ۲ اداره کل در وزارتخانه استان‌ها وجود ندارد. همان طور که در گذشته اداره کل صنعت و معدن جدا بود، هم اکنون امکان جدا شدن وجود دارد.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا با تشکیل وزارتخانه جدید تلاطمات به پایان می‌رسد، اظهار داشت: تنظیم بازار و حقوق مصرف‌کننده کار بخش بازرگانی است، از طرف دیگر در بخش تولید و صنعت ۳۶ ماموریت دارد که هر یک از اینها در استان‌ها می‌تواند در سطح استانی همین ماموریت انجام دهد.

افزایش واردات محصولات کشاورزی نتیجه تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاثیر وزارت بازرگانی بر صادرات محصولات کشاورزی گفت: وقتی وزارتخانه‌ای جدا شود، این امر موجب شده تا تولید به حاشیه رود و در مقابل با درآمدهای حاصل از فروش نفت واردات کالا و محصولات مورد نیاز انجام شود، درحالی که واردات به میزان کسری نیاز کشور باید صورت گیرد که این امر مستلزم آن است که امر واردات و صادرات توسط یک وزارتخانه انجام شود.

حاجی دلیگانی تشکیل وزارت بازرگانی را نقطه مقابل تولید دانست و افزود: تشکیل وزارت بازرگانی به سبب افزایش واردات و کاهش تولید به ضرر امنیت غذایی کشور تمام می‌شود و نوسانات کنونی بازار ناشی از اصلاح نظام یارانه است و هیچ ارتباطی به تشکیل وزارت بازرگانی ندارد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.