۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۳۵۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ دسته: کشاورزی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

تجارت چای در دنیا سالانه بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار است. در این میان کشورهای چین، سری‌لانکا، کنیا و هند بزرگترین صادرکنندگان این محصول و روسیه، آمریکا، بریتانیا، مصر و ایران بزرگترین واردکنندگان چای در سطح جهان هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ میزان واردات چای در سال گذشته بالغ بر ۵۶ هزار تن به قیمت ۲۶۱ میلیون دلار بوده است. طبق این آمار واردات چای در سال گذشته از نظر وزنی ۱۰.۴ درصد و از نظر قیمت دلاری ۹.۵ درصد افزایش یافته است. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای واردات چای نشان داده شده‌است.

در سال‌های اخیر همواره بخش عمده ای از نیاز داخل به چای از طریق واردات تأمین شده و این کالا همواره جایگاهی عمده در کالاهای وارداتی بخش کشاورزی کشور داشته است. این درحالیست که ایران خود جزء تولیدکنندگان چای است و دلیل اصلی واردات چای عدم بازاریابی مناسب برای تولیدات داخلی و تغییر ذائقه مردم به استفاده از چای خارجی با وجود کیفیت بهتر چای داخلی است.

با اینحال با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط وزارت کشاورزی، روند واردات چای در دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ کاهشی بوده و افزایش ۱۰ درصدی واردات چای در سال گذشته برخلاف این روند بوده است.

در نمودار زیر روند واردات چای در ۱۵ سال اخیر نشان داده شده است:

چنانچه از نمودار فوق مشخص است، روند واردات چای در ایران از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و تاپیش از آن میزان وادرات چای بسیار ناچیز بوده است. از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ روند واردات چای به شدت صعودی بوده به طوریکه در عرض ۱۰ سال به بیش از ۳۲۵ میلیون دلار رسیده است. با اینحال در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ میزان واردات چای تاحدودی کنترل شده و از میزان آن کاسته شده است. اما در سال ۱۳۹۵ دوباره شاهد آن هستیم که میزان وادرات چای افزایش یافته است.

واردات ۲۶۱ میلیون دلاری چای در سال گذشته درحالی رخ داده که در همین سال ایران موفق شده است بیش از ۲۰ میلیون دلار انواع چای به دیگر کشورها صادر نماید. با اینحال به نظر میرسد به دلیل عدم بازاریابی و جذب مشتری مناسب در بازار داخل، چای ایرانی نتوانسته است جایگاه خود را آنطور که باید بدست آورد و بخش عمده بازار داخلی در اختیار واردکنندگان قرار دارد. این درحالیست که هر کیلو چای صادراتی ایرانی به طور متوسط حدود یک سوم چای وارداتی قیمت دارد.

از طرف دیگر طبق آمارهای رسمی، میزان قاچاق سالانه چای به داخل کشور به قدری زیاد است که با میزان واردات رسمی برابری می‌کند و در برخی آمارها تا ۵۰۰ میلیون دلار هم گزارش شده است.

طبق آمارهای رسمی میزان تولید چای خشک ایران در سال ۱۳۹۵ درحدود ۳۱ هزار تن بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ افزایشی ۱۰ هزار تنی داشته است. با اینحال با احتساب آمار واردات و قاچاق چای به داخل کشور میتوان گفت سهم تولیدات داخلی از بازار کشور کمتر از ۳۰ درصد است.

همچنین طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی مبادی وارداتی چای ایران در سال گذشته کشورهای سری‌لانکا و هند بوده‌اند.

در جدول زیر مبادی وارداتی چای ایران در سال ۱۳۹۵ نشان داده شده است:

چنانچه در جدول فوق مشخص است عمده چای ایران از کشورهای سری‌لانکا و هند تأمین میشود و دیگر کشورها نقش چندانی در واردات چای ایران ندارند.

تجارت چای در دنیا سالانه بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار است. در این میان کشورهای چین، سری‌لانکا، کنیا و هند بزرگترین صادرکنندگان این محصول و روسیه، آمریکا، بریتانیا، مصر و ایران بزرگترین واردکنندگان چای در سطح جهان هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.