۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۸۱۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دارایی ۵ فرد ثروتمندتر نیجریه برابر با ۲۹.۹ میلیارد دلار است که برای ریشه‌کن کردن فقر در این کشور کافی است. این درحالیست که طبق پیش بینی ‌های سازمان ملل بیش از ۵ میلیون نفر در این کشور با کمبود غذا و گرسنگی مفرط دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد نیجریه از نابرابری اقتصادی رنج میبرد. دارایی ۵ فرد ثروتمندتر نیجریه برابر با ۲۹.۹ میلیارد دلار است که برای ریشه‌کن کردن فقر در این کشور کافی است. این درحالیست که طبق پیش بینی ‌های سازمان ملل بیش از ۵ میلیون نفر در این کشور با کمبود غذا و گرسنگی مفرط دست و پنجه نرم می‌کنند.

فاصله طبقاتی در کشور نیجریه بسیار زیاد است و روند آن نیز به شدت درحال گسترش است. در حال حاضر منافع حاصل از رشد اقتصادی این کشور تنها به بخش کوچکی از مردم این کشور میرسد و بخش عمده مردم این کشور بیش از پیش در فقر فرو میروند.

نابرابری اقتصادی یکی از دلایل اصلی بروز نزاع و درگیری و شکل گیری گروهک‌های تروریستی در نیجریه است. از مظاهر این نابرابری اقتصادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درحال حاضر ثروتمندترین فرد نیجریه بیش از ۸۰۰۰ برابر تمامی پولی که یک نیجریه‌ای فقیر در تمام طول عمر خود خرج میکند، در یک روز بدست می‌آورد.

بیش از ۱۱۲ میلیون نفر در نیجریه در فقر زندگی میکنند. اما ثروتمندترین فرد نیجریه میتواند با دارایی خود روزانه یک میلیون دلار در عرض ۴۲ سال هزینه کند.

نرخ رشد اقتصادی نیجریه در مقایسه با دیگر کشورهای جهان نسبتا بالاست، ولی با اینحال این کشور جزء معدود کشورهایی است که شمار افراد فقیر آن در حال افزایش است. در سال ۲۰۰۴ میلادی ۶۹ میلیون نفر از مردم نیجریه فقیر بودند اما این آمار در سال ۲۰۱۰ با ۶۹ درصد افزایش به بیش از ۱۱۲ میلیون نفر رسیده است. این درحالیست که شمار افراد میلیونر نیجریه نیز در این مدت ۴۴ درصد افزایش یافته است.

در نیجریه شرکت‌های چند ملیتی شامل تخفیفات مالیاتی هستند که سالانه بیش از ۲.۹ میلیارد دلار برآورد میشود. این مبلغ بیش از سه برابر کل هزینه‌های بهداشتی سالانه این کشور است. این درحالیست که کسب و کارهای کوچک و متوسط و کارگران معمولی در این کشور مجبور به پرداخت مالیات‌های متعددی هستند.

نیجریه بزرگترین اقتصاد قاره آفریقاست. ولی با اینحال سهم آموزش، بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی از بودجه ملی در این کشور بسیار پایین است و جزء پایین ترین کشورهای منطقه به شمار میرود.

نابرابری فزاینده اقتصادی و اختلاف طبقاتی یکی از مسائلی است که لازم است دولت نیجریه برای رفع آن تدابیری بیندیشد.

منبع: بنیاد آکسفام



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.