۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۷۴۰ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، کشاورزی کارشناس: میرهادی رهگشای
۱

لبنیات صادراتی ایران به کشورهای همسایه صادر میشود و بیش از ۸۰ درصد آن تنها به کشور عراق اختصاص دارد. بعد از کشور عراق نیز کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه و روسیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ میزان صادرات لبنیات بالغ بر ۴۳۴ هزار تن به قیمت ۷۷۴ میلیون دلار بوده است.

صادرات لبنیات در سال گذشته از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر قیمت دلاری ۲۵ درصد افزایش یافته است. لبنیات صادراتی کشور عمدتا شامل شیر و خامه، ماست و دوغ، پنیر و بستنی است.

در جدول زیر آمار تفکیکی صادرات لبنیات نشان داده شده است:

چنانچه در جدول فوق مشخص است، از ۷۷۴ میلیون دلار لبنیات صادراتی ۲۳۶ میلیون دلار سهم شیر و خامه، ۲۱۸ میلیون دلار سهم ماست و دوغ، ۱۸۷ میلیون دلار سهم پنیر، ۱۲۰ میلیون دلار سهم بستنی و ۱۳ میلیون دلار سهم سایر محصولات بوده است. در سال گذشته میزان صادرات تمامی محصولات لبنی از نظر قیمت دلاری افزایش یافته است.

افزایش ۲۵ درصدی صادرات لبنیات موجب شده است میزان صادرات این محصولات به بیشترین میزان در تمامی سال‌های گذشته برسد.

در نمودار زیر روند صادرات لبنیات کشور نشان داده شده است:

چنانچه از نمودار فوق مشخص است، صادرات لبنیات در سال ۱۳۸۳ بسیار ناچیز بوده است. اما روند صادرات لبنیات به شدت صعودی بوده به طوریکه تا سال ۱۳۹۱ به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار میرسد. از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۴ روند صادرات لبنیات ثابت بوده و نوسان اندکی داشته است. با اینحال بعد از سه سال سکون، میزان صادرات لبنیات کشور در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

لبنیات صادراتی ایران به کشورهای همسایه صادر میشود و بیش از ۸۰ درصد آن تنها به کشور عراق اختصاص دارد. بعد از کشور عراق نیز کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه و روسیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در جدول زیر مقاصد عمده لبنیات صادراتی ایران در سال ۱۳۹۵ نشان داده شده است:

چنانچه در جدول بالا مشخص است، بیش از ۸۱ درصد لبنیات صادراتی ایران تنها به کشور عراق اختصاص دارد. این مسئله نشان از آن دارد که گرچه در سال‌های اخیر روند صادرات لبنیات مطلوب بوده و توانسته رشد خوبی را تجربه نماید، اما ایران در زمینه ورود به بازارهای دیگر کشورهای همسایه ضعیف عمل کرده است.

به طور مثال کشور روسیه یکی از واردکنندگان عمده لبنیات است؛ به طوریکه سالانه بیش از ۷۳۰ میلیون دلار پنیر، ۶۵۰ میلیون دلار شیر و خامه و حدود ۸۰ میلیون دلار ماست و دوغ وارد می‌نماید. با اینحال ایران بعد از چندین سال رایزنی هنوز نتوانسته است راه صادرات محصولات لبنی خود به روسیه را باز نماید و میزان صادرات لبنیات ایران به این کشور در سال گذشته تنها ۵.۲ میلیون دلار بوده است.

صادرات لبنیات یکی از با ارزش افزوده‌ترین بخش‌های صادراتی کشور است که در مقایسه با دیگر محصولات صادراتی قیمت بالاتری دارد. برای رونق بیشتر صادرات این محصولات لازم است با رایزنی با دیگر کشورهای همسایه، میزان صادرات ایران به این کشورها نیز افزایش یابد.

  1. با سلام
    ولی یک نکته مهم در این مورد وجود دارد و آن اینکه عراقیها به سرعت بدنبال ایجاد واحدهای تولید لبنیات هستند که با راه اندازی این واحدها تا حد زیادی این صادرات تحت ریسک قرار می گیرد

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.