۰۶ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۳۵۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال‌های اخیر کشورهای اروپایی مانند فرانسه برای گسترش تجارت با بریکس ابراز تمایل کرده‌اند که این امر می‌تواند باعث سرایت راه‌کنش دلارزدایی به تجارت اروپا شود. ائتلاف بریکس بر افزایش کاربست ارزهای ملی و ایجاد نظم چندقطبی در بخش ژئوپلیتیکی است که این امر می‌تواند در آینده نزدیک به سایر مناطق گسترش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحاد اقتصادی بریکس احتمالا در راستای افزایش تجارت با اتحادیه اروپا گام بردارد که ضربه دیگری به دلار آمریکا خواهد بود. در واقع، چین اخیراً بر رشد اقتصادی تمرکز بیشتری کرده و در این راستا، افزایش روابط تجاری با کشورهای اروپایی را هدف قرار داده است که البته مزایایی برای کشورهای بریکس نیز خواهد داشت.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روز پنجشنبه با رهبران تجاری دولتی و سرمایه‌گذاران دیدار کرد. او خاطرنشان کرد که رشد اقتصادی و اصلاحات از اولویت‌های اصلی کشور است. علاوه بر این، وی به منظور تقویت همکاری های اقتصادی با رهبران اروپایی گفتگوهای بیشتری انجام داد.

تاثیرگذاری تاکتیک‌های بریکس بر اتحادیه اروپا

در چند سال گذشته، اتحاد اقتصادی بریکس از رشد فوق العاده‌ای در بخش ژئوپلیتیک برخوردار بوده است. این ائتلاف به تمرکز خود بر توسعه ادامه داده و در آخرین اجلاس سران خود در سال ۲۰۲۴، تعداد اعضای خود را افزایش داده است. همچنین، آنها قاطعانه به طرح‌های دلارزدایی از طریق کشورهای عضو متعهد شده‌اند. تمرکز آنها بر افزایش کاربست ارزهای ملی و ایجاد نظم چندقطبی در بخش ژئوپلیتیکی است. این امر می‌تواند در آینده نزدیک گسترش یابد، زیرا بریکس می‌تواند تجارت اروپایی را افزایش دهد و ضربه بزرگ دیگری به دلار آمریکا وارد کند.

به طور ویژه، چین اخیراً تمرکز خود را بر رشد اقتصادی قرار داده که بهبود روابط تجاری با اتحادیه اروپا در این راستا است. احتمالاً، این حرکت به افزایش معاملات اقتصادی گروه بریکس نیز گسترش خواهد یافت. اگر این امر محقق شود، ضربه بزرگی به دلار خواهد بود. دلار در حال حاضر تقریباً از تمام معاملات تجاری بین چین و روسیه حذف شده است. علاوه بر این، روس‌ها بر افزایش ذخیره طلا تمرکز کرده و به دنبال استفاده از سایر انواع دارایی‌ها در راستای تنوع بخشیدن به امور مالی کشور است.

بدون تردید، این تاکتیک‌ها در تجارت چین و همچنین بریکس با اروپا تاثیرگذار خواهد بود. در مقابل، کشورهای اروپایی که قبلاً تمایل خود را برای افزایش تجارت با کشورهای بریکس ابراز کرده‌اند، هم اندک نیستند. بطوریکه، فرانسه همواره از همکاری دیپلماتیک با چین استقبال کرده است. علاوه بر این، روابط این کشور با صربستان و مجارستان پس از سفر اخیر ارتقا یافت. بوداپست، بلگراد و بروکسل همگی دیدارهای مثبتی با رئیس‌جمهور چین داشتند که تاثیرات آن می‌تواند در ماه‌های آینده مشاهده شود.

منبع: watcher guru

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.