۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۸۴ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ دسته: انرژی
۰

شرکت آرامکو از طریق مشارکت با شرکت شل مالکیت بزرگترین پالایشگاه شمال آمریکا را برعهده داشت که پس از بروز اختلافات، با خرید باقی سهام، مالک ۱۰۰ درصد آن گردید.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت عربستانی آرامکو در تکمیل قراردادی که برای اولین بار از سال گذشته اعلام شد، مالکیت ۱۰۰ درصد بزرگترین پالایشگاه شمال آمریکا را در اختیار گرفت.

پالایشگاه بندر آرتور با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه، بزرگترین پالایشگاه شمال آمریکا محسوب می شود.

آرامکو پیش از این مالکیت ۵۰ درصد از پالایشگاه بندر آرتور در ایالت تگزاس آمریکا را در اختیار داشت که با خرید مابقی سهام آن، مالک کل آن گردید.

مدیریت این پالایشگاه از طریق سرمایه گذاری مشترک آرامکو با شرکت رویال داچ شل (RDSA)، تحت نام Motiva بود اما به دلیل اختلافات شدید این دو غول نفتی، تصمیم به جدا کردن دارایی های خود گرفتند.

در بیانیه شرکت شل آمده بود که تصمیم خود را مبنی بر پایان دادن این مشارکت گرفته است.

شرکت آرامکو علاوه بر پورت آرتور، مالکیت کامل ۲۴ پایانه توزیع را نیز بدست آورد. همچنین حق انحصاری فروش بنزین و دیزل با نام تجاری شل را در گرجستان، کارولینای شمالی و جنوبی، ویرجینیا، مریلند، نیمه شرقی تگزاس و اکثر فلوریدا پیدا می کند.

به این ترتیب عربستان از طریق شرکت آرمکو، می تواند نفت بیشتری را برای پالایش و فروش بنزین به مناطق شمالی آمریکا بفروشد. در حال حاضر عربستان سعودی، دومین فروشنده نفت به آمریکا پس از کاناداست.

آمریکا به طور متوسط در ماه فوریه سال گذشته، ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز از عربستان خریده است.

منبع: سی‌ان‌ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.