۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۳۵۳ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

گروهی از فعالین کسب و کارهای مختلف آمریکایی از دولت این کشور درخواست کردند که تمامی اقدامات ممکن را به منظور محدود کردن جایگاه شرکت‌های چینی انجام دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتاق بازرگانی آمریکا در چین اخیرا گزارش سالانه‌ی خود از محیط کسب و کار چین و وضعیت شرکت‌های آمریکایی در بازار این کشور را منتشر کرده است. اتاق بازرگانی آمریکا در چین در این گزارش از دولت آمریکا درخواست کرده شرکت‌های آمریکایی را در چین تنها نگذارد و برای حمایت از آن‌ها اقدام نماید.

در این گزارش همچنین توضیح داده شده که دولت چین سیاست‌های متعدد و متنوعی در خصوص حمایت از شرکت‌های خود دارد. این سیاست‌های تشویقی موجب شده است شرکت‌های چینی بتوانند جایگاه مناسبی در عرصه جهانی بدست آوردند. در مقابل حضور شرکت‌های چینی موجب تنگ تر شدن فضای رقابت برای شرکت‌های دیگر از جمله شرکت‌های آمریکایی شده است.

اخیرا رئیس جمهور آمریکا میزبان رئیس جمهور چین بود. در این دیدار دو کشور بر سر مسائل اقتصادی به گفت و گو پرداختند. کاخ سفید اعلام کرده است یکی از دستاوردهای اصلی این دیدار دستیابی به یک برنامه ۱۰۰ روزه برای کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با چین است. کسری تراز تجاری آمریکا با کشور چین در سال گذشته میلادی درحدود ۳۴۷ میلیارد دلار بوده است.

اما اتاق بازرگانی آمریکا در چین اعلام کرده است از دولت آمریکا انتظار میرفت بیش از آنکه به مسئله کاهش تراز تجاری توجه نماید، به مسئله دسترسی به بازار توجه می‌نمود. مسئولین اتاق بازرگانی آمریکا معتقدند دولت این کشور باید تمامی اقدامات ممکن را در جهت تسهیل دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازارهای جهانی انجام دهد. چراکه برخی قدرت‌های نفوذی که درحال حاضر شرکت‌هایی چینی دارند، مزیت رقابتی شرکت‌های آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است.

فعالین کسب و کار آمریکایی از دولت این کشور انتظار دارند در مقابله با عدم تعادل موجود در بازار که به دلیل اقدامات دولت چین به وجود آمده، منفعل نباشد و اقداماتی را در دستور کار قرار دهد. اما در عین حال تأکید دارند دولت آمریکا نباید این اقدامات را به روشی انجام دهد که این دو قدرت بزرگ اقتصادی به سمت یک جنگ تجاری حرکت نمایند.

در سال گذشته فعالین کسب و کار آمریکا از دولت این کشور درخواست اقدامات متعددی را علیه سیاست‌های دولت چین داشتند. گرچه درحال حاضر نیز این تقاضاها به شیوه‌های مختلفی وجود دارد اما به نظر میرسد در طول یک سال اخیر نظر فعالین کسب و کار در آمریکا در خصوص اعمال سیاست‌های دولت آمریکا علیه چین، قدری تعدیل شده است.

دولت چین میتواند علیه هر اقدامی که دولت آمریکا انجام دهد اقداماتی را به منظور مقابله به مثل انجام دهد. این مسئله موجب شده است، فعالین کسب و کار آمریکا در عین اینکه بهبود وضعیتشان را از دولت آمریکا تقاضا می‌کنند، از شروع یک جنگ تجاری استقبال ننمایند.

شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه فناوری‌های بالا، از یارانه‌های عظیم دولت چین به شرکت‌های چینی مشغول در این حوزه شکایت دارند. آن‌ها معتقدند دولت چین میلیاردها دلار به شرکت‌های چینی یارانه میدهد و این مسئله به رقابت‌پذیری دیگر شرکت‌ها آسیب وارد کرده و فضای آن‌ها در بازار را تنگ تر کرده است. علاوه بر این در برخی موارد شرکت‌های آمریکایی مجبور به ترک بازار برخی از فناوری‌های حساس شده‌اند که در آینده ممکن است تبعات نامطلوبی برای آمریکا داشته باشد.

در سال جاری میلادی شرکت‌های آمریکایی مشغول در بازار چین مشکلات متعددی خواهند داشت. از طرفی به دلیل عدم قطعیت و ثبات در روابط سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین شرکت‌های آمریکایی چشم انداز مناسبی درخصوص جذب سرمایه‌گذاری پیش روی خود ندارند. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی موجود در بازارهای جهانی نیز بر مشکلات آن‌ها افزوده شده است. به همین دلیل آن‌ها انتظار دارند سال ۲۰۱۷ میلادی یکی از سخت‌ترین سال‌ها در دهه‌های اخیر برای شرکت‌های آمریکایی حاضر در چین باشد.

وزارت خارجه چین اخیرا اعلام کرده است دولت چین متعهد به بازتر کردن اقتصاد خود برای شرکت‌های خارجی است. گرچه مقامات چینی معتقدند هم اکنون نیز کشور چین یکی از بازترین اقتصادها را در پذیرش شرکت‌های خارجی دارد.

از طرف دیگر رهبران کسب و کارها و شرکت‌های آمریکایی حاضر در چین نگران این موضوع هستند که دونالد ترامپ به منظور کمک گرفتن از چین برای حل مسئله کره شمالی، حل مشکلات بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور را در اولویت قرار ندهد. هفته گذشته دونالد ترامپ در یکی از توئیت‌های خود اعلام کرده است اگر چین در حل مسئله کره شمالی به آمریکا کمک نماید، میتواند انتظار یک توافق تجاری بهتر را داشته باشد.

این موضع گیری رئیس جمهور آمریکا فعالین کسب و کارهای آمریکایی حاضر در چین را نا امید کرده است. چراکه معتقدند اگر دولت آمریکا در مقابل حمایت چین در حل مسئله کره شمالی، امتیازات اقتصادی و تجاری به این کشور بدهد و بهبود فضای کسب و کار شرکت‌های آمریکایی در بازار چین را در اولویت قرار ندهد، روند فعلی ادامه پیدا میکند و در این صورت بخش زیادی از قدرت فعلی شرکت‌های آمریکایی در بازار چین از دست خواهد رفت.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.