۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۵۳۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ دسته: مسکن کارشناس: جواد کمالی
۰

عرضه زمین یکی از مسائل کلیدی برای پاسخ به تقاضای مسکن است و تصور می‌شود که می‌تواند به نوسانات بازار مسکن و مشکلات مقرون به صرفه بودن مسکن کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای دارای اقتصاد جهانی و وابسته، رشد تسهیلات کم‌بهره و افزایش حجم جریان سرمایه دلیل افزایش قیمت مسکن است و عرضه زمین تنها در کشورهایی مانند هنگ کنگ که اقتصاد کوچک‌تر و مستقل‌تری دارند می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد. با توجه به اینکه اقتصاد ایران کمترین وابستگی را به اقتصاد جهانی دارد، کمتر تحت تاثیر متغیرهای جهانی قرار می‌گیرد و عرضه زمین می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن گردد.

مسیر اقتصاد/ تأثیر عرضه زمین در کاهش قیمت مسکن یک بحث چالش‌برانگیز است که تقریبا در سراسر جهان وجود دارد .این گزارش بررسی می‌کند که آیا عرضه زمین توانسته قیمت مسکن را کنترل کند؟  و چه عواملی در افزایش قیمت مسکن نقش داشته‌اند؟

رویکرد متفاوت دولت‌ها در عرضه زمین

هنگ کنگ برای ۸ سال متوالی، شهری با غیرقابل دسترس‌ترین قیمت مسکن در جهان بوده است. دولت هنک‌کنگ عقیده داشت که این گرانی به دلیل عرضه ناکافی زمین است و دلایل دیگر از جمله سیاست‌های پولی، تسهیلات و یا سیاست‌های جمعیتی را کنار گذاشت. بحث مشابهی در استرالیا نیز وجود داشت و اقتصاددانان و متخصصان ساخت‌وساز در مورد علل گرانی مسکن اختلاف نظر داشتند. صنعت ساخت‌وساز، با منافعی خاص از افزایش عرضه زمین برای سرکوب قیمت مسکن حمایت می‌کرد و برخی دانشگاهیان معتقد بودند که تنها با افزایش عرضه و نادیده گرفتن سمت تقاضا، قیمت مسکن کنترل نخواهد شد.

جریان سرمایه و نرخ تسهیلات دو عامل موثر افزایش قیمت مسکن در بازارهای جهانی

اکونومیست (۲۰۱۸) تغییرات قیمت ملک را در ۲۲ شهر در سراسر جهان تحلیل کرد. در پنج سال گذشته تنها در دو شهر قیمت مسکن کاهش یافته است و ۲۰ شهر باقی‌مانده سطوح مختلف افزایش قیمت مسکن را تجربه کرده‌اند. تحرکات مشترک بازارهای جهانی مسکن نشان می‌دهد که افزایش قیمت مسکن به جای مشکل عرضه زمین شهرها، تحت تأثیر مسائل جهانی مانند رشد تسهیلات کم‌بهره و افزایش حجم جریان سرمایه قرار گرفته است.

روند جهانی قیمت مسکن نه تنها جهت یکسانی را نشان می‌دهد، بلکه برخی شهرها حتی چرخه فرکانس تقریبا یکسانی دارند. برای مثال نرخ‌ تغییرات سالانه شاخص‌ قیمت مسکن سیدنی و لندن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ دارای الگوی بسیار مشابهی هستند. دو شهر، یکی در استرالیا، یکی در اروپا، عرضه مسکن و تقاضای مسکن آنها بعید به نظر می‌رسد مشابه باشند و تقریبا غیرممکن است به دلیل عوامل محلی مانند عرضه زمین، چنین نرخ تغییر مشابهی داشته باشند. پس دلیل آن باید مولفه‌ای باشد که هر دو شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، محتمل‌ترین فاکتور باید جریان‌ ورودی سرمایه خارجی باشد که قیمت ملک را حداقل با ۳ ابزار افزایش می‌دهد؛ خرید مستقیم خارجی، عرضه تسهیلات مستقیم یا غیرمستقیم و نرخ بهره پایین.

کاهش قیمت مسکن با عرضه زمین در اقتصادهای کوچک و غیروابسته

باید دانست که عرضه و تقاضا دو متغیر کاملاً مستقل نیستند، بلکه تأثیرات جدایی‌ناپذیری بر قیمت ملک دارند. اثرات عرضه ناکافی زمین بر قیمت مسکن ممکن است در اقتصادهای کوچکی مانند سنگاپور و غیره قابل قبول باشد، اما اگر برای توضیح افزایش قیمت مسکن در استرالیا یا نیوزیلند، جایی که عرضه زمین فراوان است، استفاده شود، غیرقابل دفاع است. در واقع، هم دولت استرالیا و هم دولت نیوزلند متوجه تأثیرات جریان سرمایه خارجی بر قیمت مسکن شدند، دولت استرالیا تصمیم گرفت سیاست مدیریت تقاضا را در مورد خریدهای غیر محلی مسکن جدید در سال گذشته سخت‌تر کند. به همین ترتیب، دولت نیوزلند نیز لایحه‌ای را تصویب کرده است که خرید مسکن غیر محلی را محدود می‌کند. با توجه به اینکه اقتصاد ایران کمترین وابستگی را به اقتصاد جهانی دارد، کمتر تحت تاثیر متغیرهای جهانی قرار می‌گیرد و عرضه زمین می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن گردد.

منبع: ecyy.medium.com

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.